fredag 25 maj 2007

Städning, telefonförsäljning och kött

Idag måste jag ta tag i dammråttorna. De har utvecklats tillräckligt länge nu. Men jag avskyr att städa. Jag vet att om jag gör det koncentrerat så går det fort. Men jag vet också att jag oundvikligen kommer att landa framför datorn för att ta en paus och knattra på tangenterna.

Något som jag också blir irriterad på mig själv för, är att jag inte får tummen ur och ringa till Nix för att slippa alla telefonsäljare som ringer och undrar hur jag mår. Det ska de rent ut sagt sk...a i. Särskilt när dessa ringer som verkar som om vi var bästa kompisar sedan åratal så avslutar jag samtalet fortare än kvickt.

Nu läser jag i SvD att det spelar inte så stor roll att gå med i nix eller inte. Många företag kringgår reglerna genom att säga att de ringer på uppdrag av någon förening man är med i.
Nåväl. Jag ska ta mig i kragen och anmäla mig till nix. Lite borde det väl hjälpa.

I DN får vi veta att med all sannolikhet så har man någon gång på restaurang ätit stulet kött. Det finns stöldligor som stjäl oxfilé organiserat i butikerna och sedan säljer det vidare till restauranger. Och ingen kommer åt dem trots kameror och civila kontrollanter. En handlare vill ha låsbara glasmontrar för köttet. En märklig värld vi lever i. Men det händer väl bara i Stockholm. Det kan väl inte hända i Borås. Eller...?

Mera kött. Bush tycker att det är trist att kineserna inte äter amerikanskt kött. Det är bra för dem. De behöver det säger han enligt TT.(DN)

Till dammsugaren!

7 kommentarer:

Mikael Åhman sa...

Ett enkelt sätt att undvika att riskera att äta stulet kött är förstås att bli vegetarian :-)

Jag medger att det är av andra skäl - närmare bestmt djurrättsetiska skäl - som jag är vegetarian. Dock; några stöldligor som skäl tofu eller mungobönor har jag aldrig hört talas om :-)

Anders T sa...

NIX-telefon fungerar tycker jag. Inte ofta det ringer försäljare.

Anonym sa...

Mikael, att du inte hört talas om några stöldligor som nallar tofu beror nog på att efterfrågan på svarta marknaden inte är så stor. Och varför är inte efterfrågan så stor? Hm...kan de ha något med smaken att göra? Eller är jag bara fördomsfull? Jag har gott om fördomar så det kanske är så det är.

Mikael Åhman sa...

Malicia:

He-he... guilty as charged... jag erkänner att det definitivt inte var av kulinariska skäl jag blev vegtarian. Fast corn går att krydda så det smakar lika gott som kött. Faktiskt så det smakar som kött.

Anonym sa...

Själv har jag tänkt ett varv till och insett att jag ätit tofu-glass en gång. Den var ganska ok. Men vanlig glass ÄR godare. Jag skulle aldrig välja tofu när det finns gott om mumsig glass gjord på äkta grädde.
Kött äter jag mest för att det är bekvämt. Mjölkprodukter däremot älskar jag. Glass. Ost. Youghurt. Keso. Och givetvis - mjölk. Finns få saker som är så goda emellanåt som ett stort glas standardmjölk. Yum!

Anne-Marie Ekström sa...

Jag dricker inte mjölk. Min pappa tvingade mig att dricka mjölk. Direkt hämtad från laggårn.

Jag fick hämta den själv och det var inte kul för det fanns en massa faror på vägen. Pojkar som knuffade en nerför en grusgrop och sånt. Och så var mjölken full av klumpar med grädde. Ost gillar jag och glass men annars får det vara. Men tack och lov för Tofu. När ett av mina barnbarn var mjölkallergiker. Som tur är har han växt ifrån det.
Men nu ska jag åka till nämnda barnbarn. Så nu kan prata mat fritt på min blogg.

Anonym sa...

Nu har jag tänkt ett tredje varv. Jag tycker mycket om kött. Om någon annan tillagar det, med skicklighet.
Med mig i farten förvandlas ett kök snabbt till något av en katastrofzon. Fast min köttfärssås är rätt ok.