tisdag 29 maj 2007

Hustrumördare, fusk, polisutbildning och bussåkning

En dag till godo eftersom det inte blev någon kurs idag. Men som sagt sysselsättning saknas inte. Om jag inte hittar på något annat kan jag ju kasta mig över Stieg Larssons bok "Flickan som lekte med elden" som jag bara har hunnit börja. Den finns ju en del till som väntar. Luftslottet som sprängdes.

Jag får väl göra lite nytta först i alla fall. Förbereda debatt i morgon om elpriser. Skriva en debattartikel om mobiltelefoner. Gräset behöver klippas. Och mycket mera.

Men först lite kring dagens rubriker. (SvD och DN)skriver att en undersökning av Brottsförebyggande rådet har visat att nio av tio hustrumördare under åren 1990 - 2004 var psykiskt sjuka eller störda. Ganska självklart men vad led den tionde av? Den som dödar en annan människa har väl alltid en störning av något slag.

Samtidigt säger undersökningen att antalet mord på kvinnor i nära relationer har minskat. Men att straffen blivit strängare. Bådadera är positivt. Men en dödad kvinna är alltid en för mycket.

Så kan vi också läsa att det inte lönar sig att vara ärlig. (DN)En mamma som kommit på att hon fått fel underhållsstöd rapporterade det till Försäkringskassan och betalade tillbaka det som hon fått för mycket. Varpå hon blir polisanmäld.
Visst har hon förmodligen begått ett brott som tagit emot för mycket pengar men i byråkratins virrvarr är det lätt att missa något. Jag har visserligen inte alla detaljer i det aktuella fallet så det kan ju ligga något annat bakom. Men rent generellt borde det väl vara så att om man försöker rätta till ett fel så borde det väl löna sig. Inte bestraffas.

Jag tror inte att en sådan polisanmälan gör att fler som upptäcker att de fått för mycket hör av sig. Utan lever vidare med det.
När nu lagen verkar vara sådan, kanske det är dags för någon typ av amnesti liknande den för vapen. Den som vet med sig att hon eller han fått för mycket pengar från någon av våra försäkringare kan betala tillbaka under en viss tidsperiod utan att bli bestraffad.
Sedan tycker jag att det finns allvarligare brott att utreda en ett som redan är uppklarat.

Det är nu konstaterat att den man som högg en kvinna på RFSL med yxa gjorde det för att han inte gillar bögar. Ett typiskt hatbrott. (SvD)Trots att hatbrott är vanliga så kommer de inte att finnas med som särskilt ämne på polislutbildningen. (DN)
Det är väl bara att hoppas att detta ämne liksom hedersrelaterat våld verkligen finns med inom andra ämnen. Regeringen har ju sagt att dessa områden är prioriterade.

Mer poliser. Polisförbundet konstaterar att framtidens gränsöverskridande brottslighet kommer att kräva annorlunda kompetens hos poliserna. De kommer att behöva mer teknisk och ekonomisk kunskap. Liksom språkkunskaper. Kulturkunskap och mycket mer.
Det är inget roligt scenario som målas upp i en debattartikel i DN. Förhoppningsvis behöver det inte gå så långt. Men teknikutvecklingen går fort och polisen måste få hjälpmedel att stoppa den organiserade brottsligheten. Buggning är ett exempel. Efterkommentar: Alliansen har kommit överens idag med ett omarbetat förslag jämfört med det som lades fram för ett år sedan men lades på is. Det är känsliga frågor som kan kränka den personlige integriteten men polisen måste hänga med i "busets" utveckling.

Jag tror det är nödvändigt med en högskoleutbildning för poliser. Och för att vara lokalpatriot så tror jag att Högskolan i Borås är lämplig för detta ändamål. Läs mer här varför.
Men för den skull får inte det förebyggande arbetet glömmas bort så att vi inte hamnar i polisförbundets scenario. Motverka drogberoende, bryta utanförskapet för de människor som saknar plats i det svenska samhället, motverka prostitution och mycket, mycket mer.

Apropå teknisk utrustning. SL i Stockholm ska införa optiska läsare av SMS-biljetterna för att stoppa fusk. (SvD) Lycka till säger jag. Även om jag själv, fast jag är 60, är teknikintresserad och säkert klarar av SMS-biljetter, så undrar jag hur alla de som inte kan det här med teknik och äldre och funktionshindrade ska klara av ett alltmer teknikorienterat samhälle. Ska de inte få åka buss i framtiden.

Oj, vad jag blev långrandig. Nu får det vara slut för den här gången. Ska nog kasta mig över artikeln om mobiltelefoner.

1 kommentar:

Anonym sa...

Apropå bedrägerianmälan:¨

Nej, lagen är inte sådan. Bedrägeri är ett uppsåtligt brott, och den här kvinnan har inte haft uppsåt att bedra försäkringskassan. Åklagaren skriver säkert av anmälan.

Däremot kunde hon mycket väl ha blivit dömd om regeringens nya lag om "bidragsbrott" redan var införd, för med den ska det räcka att man råkat ta emot för mycket pengar av "grov oaktsamhet". Hårdare tag, du vet. Sätt dit fuskarna! Vi hårt arbetande mot de lata och oärliga, osv.