tisdag 1 maj 2007

Skön majdag med lite politik

Slocknade på soffan när jag skulle läsa färdigt Camilla Läckbergs senaste deckare "Tyskungen". Inte så konstigt efter en vandring på ca 2 mil. I underbart vandrarväder. Sol men inte alltför varmt. Men det känns i kroppen. Men vårt( vi var 13 personer som gick) 1:a maj budskap blev mer motion åt alla.

Kan dock inte hålla mig borta från att göra några korta kommentarer kring 1:a maj.

Mona Sahlin säger att hon vill förändra skolpolitiken. Men hon säger inte hur hon vill ha den. Bara hur hon inte vill ha den. Det vill säga hon vill inte ha den folkpartistiska skolpolitiken.

Men faktum är att de nya folkpartistiska ministrarna har levererat en rad förslag under de 7 månader de styrt över Utbildningsdepartementet. Hon säger att hon vet vilka som far mest illa av den skola som är idag. Men varför har sossarna inte gjort något på de tolv år som de suttit vid makten. Ska bli intressant att följa detta.
Det ska också bli intressant vad sossarna tar bort när de satsar i sin skuggbudget. För det är ju så att summan av kardemumman måste bli densamma som regeringens budget.

Sedan så framstår moderaternas artikel i Expressen som ett enda stort frågetecken. Vad menar de egentligen med uttalandet "Alla som dagligen går till sina arbeten har chansen att gemensamt manifestera styrka och solidaritet." ?

I år fanns det ju trots allt en mening för s och v att demonstrera eftersom de sitter i opposition. I regeringsställning är det ju smått patetiskt att demonstrera mot sig själva. Men att de skulle ha patent på dagen är väl numera inte helt självklart. Fast sverigedemokraternas och nazisternas demonstrationer och motdemonstrationer klarar jag mig utan.

Till sist. Äntligen vann Elfsborg i årets allsvenska.

Som synes testar jag ett nytt utseende på min blogg. Vet bara inte hur jag ska få bort de engelska månaderna.

Inga kommentarer: