onsdag 16 maj 2007

Barn som far illa hemma

Barnombudsmannen kräver nu att lagen ska ändras så att barn som bevittnar våld i hemmet också ska betraktas som brottsoffer. Det skriver hon i en debattartikel i tiningen City. Kommenteras också i SvD. Jag tycker det är självklart.

Enligt Rädda Barnen är det mellan 100000 och 200000 barn som utsätts för att se pappa slå mamma. (Även om det finns tvärtomfall så är ändå de vanligaste att det är mannen som slår kvinnan. )Hoppas nu regeringen tar till sig detta. Jag tror inte folkpartiet är den som bromsar i alla fall. Vi har haft det som förslag länge och motionerat om det i riksdagen.
Dessutom finns det med i en barnrapport som skrevs våren 2006. Hela rapporten med en del andra förslag för att skydda barn som far illa finns här.

Att barn som bevittnar våld i hemmet betraktas som brottsoffer är viktigt för att tillgodose barnens rätt till stöd och hjälp men också för möjligheten att få brottsskadeersättning och stärkt ställning i vårdnadstvister.

Det var väl igår det var familjens dag. Tänk om även dessa barn kunde få den kärlek och trygghet som de borde få. Läs min kommentar till familjedagen här.
---
För den som läst mina tidigare något förvirrade bloggar idag kan jag meddela att nu har läget stabiliserats och jag har till och med hunnit fokusera en del på Excel. Sov tio minuter. Det gjorde susen.

Inga kommentarer: