torsdag 3 maj 2007

Det blev rensning i trädgården idag

Jag kan inte förstå varför gräset finns mellan stenplattorna på altanen i stället för i gräsmattan.


Nu är det i alla fall i stort sett borta efter två timmars hårt arbete med kniv. De få grässtråna som sticker upp i mossan är klippta också. Trädgården är väl ingen mönsterträdgård. Möjligen beror det på att jag vägrar att använda bekämpningsmedel. Fast lite gödning och kalk kanske hade varit på sin plats. Någon trädgårdsmästare blir jag nog aldrig men det är skönt när det värsta är gjort.


Springbrunnar och trädgårdsland lyser med sin frånvaro. Det enda ätbara jag har i trädgården är nog gräslök. Den kommer duktigt år från år. Violer som frösår sig finns också.

Sedan brukar jag också köpa tomatplantor. Men förra året högtryckstvättade målarna dem när de skulle måla huset så det blev lite si och så med dem. Jag gör nog i alla ett nytt försök i sommar. Men det är nog för tidigt ännu. Fast man vet ju inte. Normalt ska sommarblommorna och andra växter, typ tomater inte sättas ut förrän i början på juni men allt är ju så tidigt i år. I tidningen kan man läsa att jordgubbarna kommer att vara slut till midsommar. Den stora diskussionen brukar ju vara om de ska vara färdiga.

Ur led är tiden. Eller klimatet. Ska bli intressant att se vad FN:s klimatkommission kommer fram med i morgon. Lite har läckt. Mer kärnkraft och biobränslen och lagring av koldioxid i berggrunden. Och effektivare energianvändning.

Inga kommentarer: