måndag 7 maj 2007

Kanske är lite gammalmodig

Skummar igenom dagens nyheter mellan kursen i Göteborg (gick förresten ganska bra att ta sig igenom stan i morse) och klimatmötet i kväll.

Kan konstatera att en sverigedemokrat utmärkt sig genom sin klädsel (trikåkalsong?) vid ett kommunmöte. Jag kanske är gammalmodig eller indoktrinerad av riksdagsåren men jag tycker att man som förtroendevald ska vara propert klädd när man deltar i offentliga möten. Det behöver väl kanske inte vara lika strikt klädsel som i riksdagen där den man som inte har kavaj på sig blir utkörd men någorlunda anständigt. Det är att visa respekt för demokratin. Oavsett vilket parti man tillhör.

Vidare kan konstateras att högskolefusket ökar. Jag kan inte förstå hur man satsar tid och pengar på en utbildning och sedan genom att bli ertappad med att ha fuskat och på så sätt bli avstängd från utbildningen för kortare eller längre tid. Men sex veckors avstängning tycker jag är för kort tid. Det ska vara kännbart att fuska. Även om det bara är första gången. Varför fuskar man förresten flera gånger. Finns det ingen som känner skam att bli ertappad.

Då kan man ju fråga sig varför studenterna måste fuska. Har de för dåligt utbildning med sig i bagaget från grundskolan och gymnasiet? Om så är fallet så kommer de folkpartistiska ministrarna på utbildningsdepartementet, Lars Leijonborg och Jan Björklund, att se till att det blir förbättring.

Till sist kan konstateras att en undersökning visar att kvinnor är mer oroliga för klimtutvecklingen än unga män i 15-29 års åldern. Inte särskilt förvånande.

Nu är det bäst jag ger mig av till klimatmötet.

Inga kommentarer: