fredag 11 maj 2007

SMS-lån och dagis

Det är inte ofta jag längtar efter regn men nu är det behövligt. Jorden behöver vatten. Visst är det skönt med sol. Men jag ska ju vara inne hela dagen. Först kurs i Göteborg. Sedan är det kulturnatt i Borås. Så kvällen blir också inomhus i kulturhuset.

Även om jag har lite bråttom och duschen väntar måste jag kommentera några saker.

Folkpartiets arbetsgrupp (OBS!!) om jämställdhetsfrågor föreslår att de familjer som inte får plats i barnomsorgen inom 3-4 månader ska få skadestånd. Det är ett jättebra förslag. Många hamnar idag i ett ekorrhjul när man för att få ett jobb måste ha dagisplats och för att få dagisplats måste ha ett jobb. Och på många håll är det köer till dagis. Även om det bara är ett förslag från en arbetsgrupp inom fp så stöttar övriga allianspartier förslaget. Varför inte prioritera förslaget. Jag, personligen, tror att detta förslag är viktigare än flera av de andra förslagen som alliansen nu har i det familjepolitiska paketet.

Sedan är SMS-lånen på tapeten igen. Det drar in många unga i skuldfällan. Ärendena bland unga ökar hos kronofogden. Tydligen är det många som lånar till spel. Låneföretagen borde ta ett större ansvar. Det är fruktansvärt när unga människor sätter inte bara pengar på spel utan också hela sitt liv. Risken finns att de aldrig kommer ur varken skuldfällan eller ett spelberoende.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag är ibland tvungen att låna! Tråkigt men ett måste..:(