onsdag 30 maj 2007

Barnprogram, hushållsnära tjänster och EU mot fetma

Hemma igen efter att ha kramat mina små barnbarn några timmar. Lite trött är jag nog för även jag höll på att somna när jag läste sagor. Inställd kurs i morgon också. Kanske det kan bli städning i garderoben. Bäst att ta ut vinterkläderna innan de ska in igen.

Apropå barn. Twinky Winky var inte farlig för polska barn. Barnombudsmannen i Polen tänker om. (SvD, DN)

Tänk om de polska maktinnehavarna i övrigt kunde tänka om när det gäller till exempel homosexualitet och aborter. Fast det är inte bara i Polen som homosexuella har det svårt. Även fler stater i gamla östeuropa har en gammaldags syn på detta. Kärlek som kärlek, tycker jag.

Så har då också riksdagen fattat beslutet om billigare hushållsnära tjänster. (SvD) Ytterligare ett vallöfte infriat. Jag hoppas att det ska visa sig att det är många som tjänar på detta. De som idag jobbar svart blir försäkrade och tjänar in pensionspoäng. Staten får in mer pengar i skatt, när jobben görs vita. Barnfamiljer får mer tid över för varandra. I stället för att städa på lördagen kan hela familjen gå till Djurparken (Borås djurpark förstås) eller göra något annat tillsammans.

Nu ska EU lägga sig i för att minska fetman. Enligt DN är halva EU:s befolkning överviktiga. Det verkligt oroväckande är att det är så många barn. Vilket riskerar att föra med sig att många blir sjuka och orkeslösa i förtid eftersom deras kroppar inte klarar av ett normalt liv. Vilket blir förödande i en framtid.
Det är bra att folkhälsoproblemen lyfts inom EU. Där borde också tas ett ordentligt tag när det gäller alkoholen. Men jag hoppas verkligen det kan lösas på frivillig väg.

Inga kommentarer: