onsdag 16 maj 2007

Partibyte, kamphundar, spel och lite mat

Nu har jag fått i mig kaffe så nu känns det bättre. Att sedan bli lite uppretad sätter fart på livsandarna. Särskilt när upprördheten har att göra med sverigedemokraterna.

I det här fallet handlar det om en moderat som sitter i fullmäktige i Halmstad (DN, SvD) som gått över till sverigedemokraterna och tänker sitta kvar i fullmäktige för dessa.

Att sitta kvar i fullmäktige när man blivit invald för ett parti men byter till ett annat är fel ur demokratisynpunkt. Det spelar ingen roll vilket parti det gäller. Det är alltid fel.

Den som byter parti ska lämna den folkvalda församlingen antingen det är riksdagen eller någon kommunal församling. Visst är det så att platsen är personlig och ingen kan slängas ut men av moraliska och etiska skäl borde personen lämna. Skräckexemplet är Gudrun Schyman som lämnade vänsterpartiet och satt kvar i riksdagen samtidigt som hon utnyttjade den platsen för att starta ett nytt parti.

I Halmstadsfallet innebär partibytet att sverigedemokraterna får en vågmästarroll och på så sätt ställer till en hel del trassel.

Ett annat hett ämne idag är förslaget att hundägare kan fråntas sina hundar om de inte sköter dem på ett riktigt sätt. Däremot ska kamphundar få finnas kvar. Jag ställer mig lite frågande till detta. Risken finns att skadan redan är skedd när hundägaren får förbudet. Det är ju hundarna som är farliga. Men det kanske inte går att lösa på annat sätt. Få se hur förslaget ser ut som kommer senare idag.

En annan sak jag måste kommentera som tills idag jag inte visste att det fanns. Lägsta bud-givning. Gick in och tittade på den sajt som nämns i artikeln i SvD för att förstå hur det går till. Man lägger lägsta bud som kostar en peng. Vad jag kunde se mellan 10 och 15 kr.

Att vinna städning ett helt år är väl inte fel. Men efter närmare undersökning så var tjänsten inte tillgänglig i Borås och det gällde 3-4 timmar varannan vecka. Det gör mellan 78 och 104 timmar på ett år med ett utgångsvärde på 40000 kr. Ett högt timpris, 512 kr, om det bara är 78 timmar. Med den kommande skattereduktionen på hushållsnära tjänster så verkar det vara ett korkat objekt att satsa på. Så jag hoppar nog det. Kanske bättre att satsa på ett presentkort på resor på 50000.

Nej, jag tror nog jag hoppar alltihop. Jag är tämligen skeptisk till spel via internet och mobil. Allt går så snabbt och risken finns att många hamnar i ett spelberoende. Det är lätt att spela ensam och det saknas kontroll. När pengarna tar slut kan man låna via SMS. Det finns risker även med annat spel men med snabbheten ökar risken.
En översyn av lagen kanske är på sin plats.

Till sist något om mina matstudier. Nu har en amerikansk studie konstaterat att GI-metoden är bättre än fettsnål mat. Men livsmedelsverket har en annan syn och sätter "nyckelhål" på fettsnåla produkter. Återigen Vem sjutton ska man tro på? Läs här om mina helt ovetenskapliga matstudier.

Nu ska jag ägna mig åt helt andra studier. Repetera Excel. Kalkylprogrammet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

"Risken finns att skadan redan är skedd när hundägaren får förbudet. Det är ju hundarna som är farliga."

-Klassisk missuppfattning, det är aldrig hunden som är problemet, utan ägaren. Kamphundar är inte farligare än pudlar i rätt händer.

Men jag förstår problematiken som kommer uppstå när ingen vill veta av hunden som varit i fel händer.

Anonym sa...

Zand är själv invandrare, SD är ej ett skumt parti utan snarare Sveriges räddning!

Anonym sa...

Sd Sveriges räddning? Vilket Sverige avser du då?