tisdag 15 maj 2007

Schablonbilder i media

Att Peter Öhrn har avgått som vd för Sveriges Radio har väl inte undgått någon. I morronsoffan i SVT diskuterades detta. Länk till inslaget här.

Att radion ska sända det som människor vill lyssna på är väl självklart. Men Viggo Cavling från tidningen Resumé fick mig att sätta morronkaffet i vrångstrupen när han delade in lyssnarna i grupper. Män som ska lyssna på sport, unga kvinnor i innerstan vill veta hur de ska klä sig och kvinnor på landsbygden vill veta hur de ska uppfostra sina barn.
Tror han att inga kvinnor lyssnar på sport eller att alla kvinnor på landsbygden går i säck och aska eller att inga kvinnor eller män (!) i stan vill veta hur de ska fostra sina barn.

Jag blir mörkrädd när jag hör att sådana här schabloniseringar fortfarande lever. Det bidrar till att förstärka motsättningar mellan män och kvinnor och stad och landsbygd.

Sedan tror jag alla kanalerna fyller sitt syfte. Men jag undrar om inte lokalradion är den viktigaste för många. Särskilt för många äldre ensamma som får lyssna till en röst de känner igen. Som de till och med kan ringa till. Till exempel Tina Gillberg m fl på Radio Sjuhärad som nu tänker sluta. Stanna kvar. Jag tror att ni fyller en mycket stor social uppgift.

Inga kommentarer: