fredag 6 april 2007

Långfredagsmorgon

Vaknade tidigt. Solen skiner. Inga papperstidningar. Tur att nätet finns men än så länge inga rafflande nyheter. En väktare har blivit skjuten. (SvD) En tyvärr alltmer vanlig företeelse idag. Snöovädret i norr har lagt sig.

Ormartikeln från igår ligger kvar på SvD s startsida. Kommentarerna till artikeln är ganska entydiga. Människor vill inte ha ormar i sin närhet. Åtminstone inte giftormar. Mina två tidigare bloggar (här och här )om vad jag tycker om giftormar har satt fart på hela giftormssverige. Av kommentarerna att döma.

Jag kan förstå att man vill ha en hobby men jag kan inte förstå varför det just är så häftigt med giftormar. Det har jag inte fått svar på i kommentarerna. Kärring har jag dock blivit kallad på ormälskarnas egen hemsida.

Vilket snabbt får mig över till nästa ämne. På GP:s hemsida är första nyheten att Fula påskkärringar har blivit söta.

DN kan man läsa om en man som friades både i tingsrätt och hovrätt från smuggelanklagelser trots att han fört in 420 liter whisky och 396 liter starköl. Han fick inte kompensation för ölen som var förstörd efter över ett år i polisens lager.
Men jösses vilken fest det måste ha blivit med de 420 litrarna whisky. För det var väl inte så att han tänkte sälja dem till ungdomar på svarta marknaden. Märkligt att han blev friad. Men visst jag har ju inte alla fakta.

Jag tror jag återgår till min bok av Stieg Larsson Män som hatar kvinnor. Får väl ta en promenad i vårsolen lite senare. Och väntar på nya ormkommentarer.

Till sist. I morgon börjar Elfsborg sin vandring mot ett nytt SM-guld. Läs SvD-kommentar.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Du har fått svar på din fråga varför folk håller giftormar.
Läs och lär.

Jan Bergman

Johan Hellström sa...

var dag utan papperstidning är en prövning.

Anonym sa...

Du skriver att- " Människor vill inte ha ormar i sin närhet. Åtminstone inte giftormar. "
Då undrar jag då så klart under vilken kategori går vi som har ett intresse för både giftiga och ogifta ormar? Hör inte vi till släktet människor?

Och som Jan skriver här under så har du fått svar på varför folk/människor eller vad vi nu är håller giftormar.

Tommy Nilsson

Dallerberg sa...

Varför tar du för givet att han ska sälja spriten till ungdomar? Whiskey kostar i många länder en bråkdel av vad den kostar här, han tjänar 21000 om han bara lägger på en 50-lapp på priset. Och då kommer antagligen flaskan kosta bra mycket mindre än på systemet iallafall. Han kan nog tom lägga på en hundring utan att det blir dyrare än systemet.

Jag köpte en flaska whiskey i tyskland för 60 kr som på systemet kostar ca 250-300.

Anonym sa...

" Jag kan förstå att man vill ha en hobby men jag kan inte förstå varför det just är så häftigt med giftormar. "

Kanske just för att det inte är häftigt med giftormar, jag hoppas att ingen håller en orm för att den är häftig, utan för att dom gillar just ormen i fråga, giftig eller ej..
Det är ju inte giftet dom vill åt, då kan dom lika gärna köpa hem lite ormgift på E-bay o ha i små rör hemma, mycket enklare att sköta om än en hel orm..

Tro mej, människor som håller giftormar skulle säkerligen vara glada om dom djur som dom gillar så mycket inte vore giftigare, dels blir det lättare för dom med hantering/skötsel mm, dels slipper man sådana som du, som tror att man har giftormar för att det är ballt, för att skrämma slag på grannar etc etc.

Det är inte så konstigt att människor kanske inte vill slänga ur sej att dom har giftormar hemma, med tanke på vilken reaktion man får från omvärden.
Och vi reptilmänniskor är inte en grupp för sej, utan vi är vanliga svenssons som har reptiler som hobby.

syftar på
"Människor vill inte ha ormar i sin närhet."

Anonym sa...

Att de påskgula spelarna i Elfsborg skulle ta ytterligare ett guld är lika troligt som att du skulle vara en påläst politiker. Det blir svart gult från hufudstaden i år.

Anonym sa...

Om jag håller på Elfsborg i fotboll är jag häftig då ?

Anonym sa...

Utan annat krimskrams gulliganerna är häftiga. Äter gnaget till frukost.

Anonym sa...

Varför är giftormar så häftigt?

Det är inget häftigt med gift ormar, människorna som har dessa djur har ett otroligt intresse för just dessa ormar eller ormar i allmänhet. Det är ju världens mest missförstådda djur. Som fått dåligt ryckte pga inkompeternta människor som tror att ormar är mördarmaskiner som hugger besiningslöst. Är det inte bättre att lägga ner tid på att få lite ordning på psykvården i stället för att hacka på en viss hobby hela tiden.
För psykvården är fan över all kretik...

En från ormälskarnas eget forum