torsdag 26 april 2007

Så ser en sverigedemokrat ut

Från forskning vid Göteborgs universitet vet vi nu hur en väljare som röstat på sverigedemokraterna ser ut. (SvD) Det är rätt stor chans att det är en man som har bott på samma ställe i hela sitt liv. Han har låg utbildningsnivå , är inte intresserad av politik (!!), läser morgontidningar i mindre utsträckning än genomsnittsväljaren.

Framförallt är den egna ekonomin viktig för honom. Egoism och okunskap är en grogrund för intolerans. Har man aldrig träffat en person från ett annat land så är det naturligt att man är skeptisk. Det är inte fult att vara rädd för det okända.

Detta utnyttjar sverigedemokraterna genom att göra invandrarna till syndabockar för alla problem i Sverige. De påstår att det är på grund av invandringen som äldre far illa mm. Visst finns det en del problem med att kriminalitet växer fram ur utanförskap. Men det löses inte genom att utvisa alla invandrare. Det vore önskvärt att sverigedemokraterna kunde komma med något förslag hur vi ska få fler människor delaktiga i samhället i stället.

Glädjande är dock att fler människor är positiva till att vi ska ta emot fler flyktingar. Vi har ett ansvar att ge dem skydd som flyr för sina liv. Det som vi aldrig får glömma är att alla vi människor har lika värde även om vi är olika.

Här en artikel som jag skrivit som replik på ett inlägg från sverigedemokraterna och som var publicerad i Borås tidning idag.

22 kommentarer:

Skuncke sa...

Låt oss anta att du umgås med dessa analfabeter och ibland grovt kriminella från Mellanöstern och Afrikas horn. Ärligt talat, vem försöker du lura, dig själv?

Har du ens varit i t ex det mångkriminella Rosengård? Har du läst om de dagliga morden i miljonområdena? Är det ok enligt dig?

Anonym sa...

Bästa Anne-Marie!
Kan du för mig beskriva hur den genomsnittliga folkpartiväljaren ser ut. Hål i huvudet-kanske?

Anonym sa...

Du är patetisk med ditt politiskt korrekta svammel om "allas lika värde". Vv svara på följande:

Är alla människor lika mycket värda???

De offentliga uttalandena om invandring, integration och mångkultur präglas som alla vet av en mängd honnörsord, eller för att tala klarspråk, floskler.

Högt på floskeltoppen ligger "Alla människors lika värde", en fras som våra politiker och förståss den så kallade kultureliten ständigt upprepar.

Ingen frågar någonsin vad frasen innebär, trots att den upprepas om och om igen med glöden i en trosbekännelse.

Inte har människor lika värde.

Mitt barn är givetvis mer värt för mig än ditt barn och oerhört mycket mer än okända barn på andra sidan jordklotet.

Ditt barn är lika självklart mer värt för dig än vad mitt barn är.

Sådana självklarheter avfärdas närmast generat.

Men vad menas då med lika värde?

Det kan ju knappast handla om pengar.I så fall vore det svårt att påstå att den vanliga undersköterskan är lika mycket värd som exempelvis Fredrik Reinfeldt (alias Barbaren), eller EU-kommissionären Margot Wallström.

Och vem vill på allvar påstå att Saddam Hussein var lika mycket värd som Kofi Annan?

Eller att massmördaren Juha Valjakkala har samma värde som Ingvar Kamprad?

Och inte rör det sig om maktfördelning.

Den som hävdar att alla människor har samma makt, samma inflytande, får finna sig i att bli utskrattad.

Men det kanske är lika värde inför lagen som avses?

I så fall är vår ständigt vidgade och sjuka lag om hets mot folkgrupp svår att förklara, eftersom svenskarna i rättsväsendets praxis inte betraktas som folkgrupp.

Riksåklagaren har även tidigare gått ut och förmanat sina underlydande åklagare att yrka strängare straff för brott som kan misstänkas ha rasistisk komponent.

Underförstått är att endast svenskar ­ och möjligen andra nordeuropéer ­ kan vara rasister.

En svensk som misshandlar en afrikan eller en arab skall alltså dömas avsevärt hårdare än en arab eller afrikan som misshandlar en svensk.

Och inte har ett invandringskritiskt debattinlägg samma värde som ett alster från en mångkulturalist.

Så vad menas egentligen med allas lika värde?


Kanske skulle George Orwell idag ha låtit grisarna i Djurfarmen förkunna att alla djur har samma värde men vissa djur har större värde i stället för att i ursprungsversionen bekänna sig till den differentierade jämlikheten?

Anonym sa...

Undrar hur många hedersmördare, gruppvåldtäktsmän, könsstympare, gängkriminella analfabeter det finns i Borås, kan du upplysa oss? Om du så vurmar för de mångkulturella varför umgås och bor du inte med dem. Eller bättre upp varför bor du inte i det varma och generösa Mellanöstern..

Ditt parti är självdestruktivt och patetiskt.

Anonym sa...

Man får anta att om du är för den utomeuropeiska kolonisationen av Sverige och att du också är för islamiseringen av Sverige. Hörde just på radiolan att staten ger 80 miljoner i bidrag till ett moskébygge, låter nice eller hur? Hoppas du gillar islam och dess kvinnosyn?

Anne-Marie Ekström sa...

Jag är så trött på alla som generaliserar. Jag känner många som tillhör islam och som är mina vänner och som jag umgås med. Familjer där män och kvinnor är helt jämställda. Ibland mer jämställda än hos oss infödda svenskar. Jämställdheten i Sverige lämnar åtskilligt mer att önska. Visst finns det en kvinnosyn hos en del fundamentalister som jag inte tycker om. Men då får man inte heller glömma att det finns kristna sekter som har precis samma kvinnosyn. Till exempel Plymouthbröderna. Viss sådan tendens finns också hos Livets ord.
Jag kommer aldrig att ge avkall på att alla människor är lika värda. Men alla ska också vara lika inför lagen. Och du som undrar hur det ser ut i Borås. De allra flesta invandrare vill kunna försörja sig själva och är varken kriminella eller könsstympare. En del är analfabeter, visst. Men är det inte rimligt att de som varken kan läsa eller skriva kan få en chans att lära sig det. Varför ska det vara något som är ett privilegium bara för oss för att våra föräldrar råkat bo i Sverige.

Anonym sa...

Jag säger som Milton Friedman: Det går inte att ha en välfärdsstat och obegränsad invandring.

Anonym sa...

Lustigt...Många av dem jag känner som är födda i Mellanöstern har gått på högskola eller universitet i Sverige. De arbetar eller har egna företag. De framstår då rakt inte som kriminella. Inte heller verkar de vara religiösa fundamentalister. Inte för att jag brukar korsförhöra människor om deras syn på religion. Det skulle vara mycket oartigt. Men barhuvade kvinnor som sminkar sig och håller lite koll på modet framstår ju inte som urtypen för religiösa fanatiker.
Men hey, vad vet jag?

Anonym sa...

Jag har inga statistiska uppgifter på hur många med invandrarbakgrund som bor i min stadsdel. Men det här är inte längre ett renodlat svenskt område, utan det finns numera ganska gott om människor som själva är födda i eller vars föräldrar är födda i andra länder. Men jag kan inte se att fattigdomen, kriminaliteten eller otryggheten ökat i takt med att stadsdelen blivit mer blandad.

Anonym sa...

Malinka

Jag vet inte, men brukar vänner inte prata om existentiella frågor lite då och då? Jag skulle inte uppleva det som oartigt om någon jag känner frågade mig om jag är religiös, och om så är fallet, hur min tro ser ut. Det händer naturligtvis inte eftersom vi redan är vänner och dom vet vad jag har för åsikter. Kanske vet du bara hur dina vänner klär och sminkar sig, men hey, vad vet jag?

Anonym sa...

Malinka

För det första måste du göra skillnad på invandrare och invandrare, en chilensk ingenjör har inte mycket gemensamt med till exempel en somalisk analfabet. Det är egentligen det enda i ditt inlägg som går att kommentera eftersom allt bara bygger på din subjektiva åsikt. Läser man lite mellan raderna är det däremot ganska lätt att se att du inte hämtar dina kunskaper från verkligheten utan från kultursidornas recensioner av ”ett öga rött”, CMR och från socionomutbildningen du gick på under 70-talet. Självklart finns det ett samband mellan antalet utrikes födda i ett område och kriminalitet, fattigdom och otrygghet. Håller du inte med kan du kanske räkna upp ett par helsvenska områden som har samma problem som till exempel rosengård, om du har rätt borde det inte vara svår då ungefär 80% av befolkningen i Sverige är etniska svenskar.

Anonym sa...

Malinka

För det första måste du göra skillnad på invandrare och invandrare, en chilensk ingenjör har inte mycket gemensamt med till exempel en somalisk analfabet. Det är egentligen det enda i ditt inlägg som går att kommentera eftersom allt bara bygger på din subjektiva åsikt. Läser man lite mellan raderna är det däremot ganska lätt att se att du inte hämtar dina kunskaper från verkligheten utan från kultursidornas recensioner av ”ett öga rött”, CMR och från socionomutbildningen du gick på under 70-talet. Självklart finns det ett samband mellan antalet utrikes födda i ett område och kriminalitet, fattigdom och otrygghet. Håller du inte med kan du kanske räkna upp ett par helsvenska områden som har samma problem som till exempel rosengård, om du har rätt borde det inte vara svår då ungefär 80% av befolkningen i Sverige är etniska svenskar.

Anonym sa...

Malkinia stavas det, och ursäkta för dubbelposten.

Anonym sa...

"Det kan synas som en paradox att samtidigt med sverigedemokraternas framgångar i valet så minskar flyktingmotståndet i Sverige. I SOM-undersökningen 2006 har andelen som vill minska flyktingmottagningen i Sverige sjunkit med två procentenheter till 46 procent."

Men... Det är ju nästan halva Sveriges befolkning!

Om nästan halva Sveriges befolkning vill minska invandringen undrar jag varför inte riksdagspartierna lyssnar på detta. Det är inte politiskt korrekt i Sverige idag att vilja minska invandringen men ska inte riksdagen representera folket?

Anonym sa...

Ok, nu har jag bråttom så jag hinner inte svara på allt. Men Snus, jag var barn på 1970-talet. jag har definitivt inte läst till socionom. Och jag läser i princip aldrig kultursidorna. Enda gångerna är när de recenserar böcker om historia som verkar spännande. Jag vet alltså inte ens vad "Ett öga rött" är. När det gäller kultur föredrar jag deckare och amerikansk skräpkultur med stora doser av action.
Mina åsikter bygger jag på egna erfarenheter samt på vad jag tar del av i tidningar och på radio och tv.
Vad gäller min pseudonym så funderar jag på att byta. Du är inte den första som stavat fel. Dessutom tror många att jag är döpt till Malkinia. Men det är alltså en pseudonym, taget för att jag har ett vanligt förnamn.
Jag tror att det stora problemet i våra förorterna är fattigdomen och bristen på framtidshopp. Jag minns Hjällbo på 1980-talet. Det mest exotiska som fanns där då var finländare. Men sociala problem, kriminalitet och otrygghet var det gott om.
Helsvenska områden med samma problem som Rosengård känner jag inte till. Men jag tror att det beror på att de helsvenska områdena är ekonomiskt välbärgade. Ju större ekonomiskt välstånd desto mindre problem med droger, kriminalitet och allmänt utanförskap. Men ekonomiskt välstånd är ingen garanti. Välbärgade Linnéstaden i Göteborg har stora problem med alkohol, narkotika och kriminalitet, också bland de yngre. Det är inte ett tryggt område.

Anonym sa...

Snus, visst är det skillnad på invandrare och invandrare! En civilingenjör från Teheran har lite gemensamt med en lågutbildad kvinna från landsbygden. Men debattörer som vill minska invandringen radikalt och organisera "repatriering" behandlar dem oftast som ett likartat kollektiv, därav mitt svar.
Därtill: analfabeter kan lära sig läsa. Och skriva. Och skaffa en högre utbildning. Det gäller bara att de får möjlighet till det.

Anonym sa...

Snus, jag är en öppen person och pratar gärna om mig själv. Men jag är uppfostrad att inte ställa närgångna frågor till människor om jag inte känner dem VÄLDIGT väl, typ sedan ett par decennier eller så. Religion hör till det jag bara diskuterar med familjemedlemmar och mycket nära vänner.

Anonym sa...

Anne-Marie!
Tackar för ditt svar, taget direkt från Pk-bibeln 4:e kapitlet verserna 4--9.
Du och dina socialliberala
anhängare är för sorgliga och förhoppningsvis åker ni ur riksdagen 2010 då troligen inte ens "Rottingmajoren" Björklund kan rädda eder.

PS
Hälsa olyckorna Westerberg&Friggebo om du skulle stöta på dessa "snällismens" paradfigurer.
DS

Anonym sa...

Jag är något onykter just nu, så jag ska fatta mig kort och allmänt om allt detta. Det är tråkigt att folk inte förstår att mångkultur inte är en bra idé. Det är ju tyvärr på det viset att kulturer som är allt för olika har en tendens att undvika beblanding och istället för att "mötas", på olika sätt bekämpar varandra. Jag tror till exempel inte att det bor många östasiater eller sydamerikaner i områden som rosengård eller rinkeby. Malkinia kanske känner någon serb eller bolivian som trivs i ett muslimskt område, jag gör det inte. (jag återkommer och svarar på dina inlägg när jag är i form :) ursäkta tjuvnypet)

Anonym sa...

Gäsper Troott: Vem sa något om obegränsad invandring? Det är inte många som förespråkar att Sverige helt ska öppna gränserna. Jag gör det inte.

Snus: jag har inte en susning om vilka folkgrupper som bor i Rosengård och Rinkeby, om det är muslimska "enklaver" eller inte. Men jag tycker det är en katastrof att Sverige är så segregerat. Jag förstår att människor som kommer till ett nytt land tycker det är tryggast att söka sig till den egna gruppen. Men i längden är det en usel idé, både för individen och för samhället. Men har man väl hamnat i ett område kan det vara svårt att ta sig därifrån. Därför måste samhällets åtgärder inriktas på att bryta segregationen.
Vidare Snus: jag vänder mig mot beskrivningen av muslimer som en alltför främmande grupp för att kunna integreras i det svenska samhället. Den muslimska befolkningen i Sverige är mångfacetterad. De kommer från mycket olika förhållanden och deras syn på religion och tradition varierar stort.
Se till att komma i form Snus, så du kan svara. Själv ska jag fila på argumenten under dagen.

Åtskilliga av er andra: varför går ni till personangrepp? Har ni inte bättre argument?

Anne-Marie Ekström sa...

Tack Malkinia för dina inlägg. Jag kan inte göra annat än att hålla med dig i det mesta.

Anonym sa...

Malkinia

Rosengård, Rinkeby och Biskopsgården är nog vad man kan kalla för "muslimska enklaver". Det är inget man behöver diskutera. Alla utom proffspolitiker som Anne-Marie Ekström och Mona Sahlin, som själva bor i etniskt svenska villaområden, vet och erkänner detta.

Det är klart att man gärna söker sig till sin egen kulturella grupp, men det är egentligen inte vad vi diskuterar här.

Invandringen vi har nu är inte arbetskraftsinvandring och det är inte flyktingar då endast 4-5% av alla som kommer till Sverige nu har flyktingstatus. Så varför är det då på detta viset?

Jag har två teorier om detta. Dels har socialdemokraterna behov av fler bidragsbehövande människor för att ta tillbaka makten, och dels vill moderaterna och folkpartiet gärna ha fler outbildade människor till arbetsmarknaden så att lönerna på detta viset sänks. Det ena utesluter inte det andra. Dom som redan är rika och mäktiga vinner.