måndag 9 april 2007

Mer ok att tjäna pengar på spel än på företagande

Jag håller fullständigt med ledarredaktör P J Anders Linder i SvD att det är fel att staten ska elda på spelintresset. Och skapa drömmen om den arbetsfria tillvaron.
Det är sjukt att det idag betraktas som mer ok att tjäna pengar på spel än till exempel företagande.
Jag håller med om att spel inte ska förbjudas men det ska vara rimliga proportioner.

Själv blev jag arg och upprörd när jag upptäckte att man fick första trisslotten gratis om man öppnade spelkonto hos Svenska spel för att spela på Internet. Inga stora pengar och de allra flesta klarar säkert av att hålla sig till rimliga nivåer även om man sitter hemma och spelar vid datorn. Men för många som kanske redan hamnat i spelberoende kan frestelsen bli för stor. Det är som att bjuda en alkoholist på en snaps.

För att kolla hur det fungerade öppnade jag konto både hos Svenska spel och Spero, som ägs av IOGT/NTO och Socialdemokraterna. Döm om min förvåning när jag gång på gång fick erbjudanden av Spero att om jag satsade 100 kr kunde jag få till exempel 50 kr extra att spela för. Jag vet inte hur det är nu men håll med om att det är märkligt att en organisation som arbetar för att minska alkoholmissbruk struntar i den risk man utsätter spelberoende personer för att hamna ännu längre in i beroendet.
Jag skrev en motion om det hela också. Den finns här.

Inga kommentarer: