måndag 10 september 2007

Våld mot lärare och stalkning

Sov länge idag efter helgens utsvävningar i Västerås och folkpartiets landsmöte så nu får jag sätta fart. Ska på kunduppdrag i eftermiddag och sedan är det möte i kväll med Vuxenskolan, i Kinna. Den här veckan är det möte varje kväll. Hela veckan lång.

Plus två dagars kurs i Göteborg.

Fördelen med att vara lärare för vuxna som själva vill gå på kurs är att jag inte riskerar, att på samma sätt som lärare i den "vanliga" skolan, råka ut för våld och hot. Inte hittills i alla fall. I de allra flesta fall vill mina "elever" själva gå på kurs.

Enligt en artikel i DN råkar var tredje lärare ut för någon form av hot eller våld. Trots detta saknas utbildning i konflikthantering i lärarutbildningen. Förhoppningsvis kommer detta med när nu lärarutbildningen ses över.

Samtidigt är det skrämmande att det förekommer. Och att inte incidenterna polisanmäls eller anmäls till Arbetsmiljöverket. Förmodligen av rädsla för att det ska komma ut att den eller den skolan är stökig. Då avstår man i stället och låter det fortgå. Och kanske också trappas upp.

Detta hjälper varken den eller de lärare som är utsatta eller de elever som står för hoten eller våldet. De senare behöver få hjälp och stöd att komma ur sitt destruktiva beteende och det får de inte om man bara låter våldet passera utan åtgärd.

I SvD kan man läsa om en annat typ av hot. Så kallad stalkning. När någon förföljer och smyger sig på en person och hotar. Ett brott som inte har en egen brottsrubricering men som kan förvandla livet för den som blir förföljd till ett helvete. Man vet aldrig var personen dyker upp.

Bättre kunskaper kring detta och bättre skydd krävs i en rapport. Förhoppningsvis kommer den statliga utredning som pågår att komma med förslag till bättre skydd. Utbildning av poliser och andra som kommer i kontakt med företeelsen för bättre kunskaper kan väl sättas igång med en gång.

Nu till näringarna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tja tragiskt och tragiskt, man får inte glömma att många lärare ger sig på elever med. Hade en lärare som klappade till mig i årskurs 8. Jag klappade på honom tills han inte stod upp längre. När man har hela klassen bakom sig så blir man heller inte dömd för nåt även om rektorn försökte med både det ena och det andra.

Gamla pruttar har en förmåga att hänga ihop, men när de startar nåt och sen inte kan slutföra det utan åker i golvet, ja då är det helt plötsligt inte deras fel.

Många lärare skulle behöva lära sig hantera konflikter det är helt klart, däremot borde de inte ha några utökade rättigheter alls, som att kunna beslagta mobiler är bara fel. Hade mina barn kommit hem utan mobil hade jag gått till den lärare som tagit den, låst dörren och gått över honom eller henne utan att det syns, men känns....

Knute sa...

"Gränsen för vad som är allvarligt, flyttar sig hela tiden. Och orsaken är tabu i Sverige. Invandringen nämns inte med ett enda ord i de svenska artiklarna. Och när man inte vill identifiera problemet, kan man inte heller lösa det. Svenskarna är tvungna att låtsas som om de inte vet, varifrån våld- och hotkulturen kommer."

http://universalgeni.wordpress.com/2007/09/10/

Sverige ur ett danskt perspektiv. Lite perspektiv behövs, eller hur?