fredag 14 september 2007

Invandrare, bönder, hjärntvätt och Stig

Idag har SvD "lyckats" med en rubrik igen. "Gör bönder av invandrare."

Det låter som om man skulle ta alla invandrare, oavsett bakgrund, ålder och kön och stoppa in dem i någon sorts maskin. Och ut kommer de som bönder.

Jag tror inte det är det som är regeringens avsikt när man tillsätter en utredning för att öka integrationen i de gröna sektorerna.
Utan avsikten är att stimulera invandrare att också söka sig till de mer jordnära näringarna. Och att de också blir sedda som en resurs och mottagna.
Det finns många invandrare som har bakgrund i jordbruket. Varför skulle inte dessa resurser tas till vara precis som det är viktigt att all annan kompetens tas till vara, som vi fått in till Sverige gratis utan att behöva betala ett enda öre för utbildningen.

Även om jag inte förstår varför man måste göra en utredning om detta. Varför kan inte bara kompetens möta efterfrågan som i all annan verksamhet.

Men jag är övertygad om att en mer mångkulturell landsbygd också bidrar till minskad främlingsfientlighet. Så det kanske ursäktar en utredning.

När det gäller att ändra åsikter däremot så har SvD en artikel om Iran som beskriver hur människor hjärntvättas under tortyr för att ha samma åsikter som regimen. Regimen är skräckslagen enligt artikeln för att förlora makten och då tar man till vilka medel som helst.

Hoppas ändå de motståndsrörelser mot den allt hårdare regimen som finns i Iran kommer att vinna mark.

Ibland brukar jag snegla på mest läst just nu på mediatidningarna.
Idag har artikeln om att "Ica-Stig" inte får vara med i På spåret legat högt på SvD hela förmiddagen. Frågan hör väl inte till dem som förändrar världen men är ändå intressant.

Dels borde SVT ha tänkt på saken redan innan de bjöd in Hans Mosesson. Dels måste jag ställa mig frågan var gränsen går. Han är väl inte den enda kändis som medverkar i reklam. För att överleva tror jag många måste ställa upp på reklaminslag. Även om nu ICA-reklamen är något som verkligen slagit. Och Mosesson är mer förknippad med Stig än med sig själv som skådespelare.
Jag gillar både ICA-reklamen och På spåret måste jag väl tillstå.

Men vädret utanför fönstret gillar jag inte så jag fortsätter att ta det lugnt och kurera mig.

1 kommentar:

Kalle K sa...

Kan man inte tillsätta en utredning för att fastställa vad som skulle leda till en minskad svenskfientlighet?