lördag 15 september 2007

Snusskatt, öppenhet, paddor och lite Borås

Det är lördag. Solen skiner men det blåser. Förkylningen håller på att lämna greppet om mig. Även om jag fortfarande är lite trött. Får väl ta det lite lugnare idag också fast jag borde ta itu med både det ena och det andra.

Sitta still framför datorn är inte så ansträngande. Fysiskt i alla fall.

Jag blir inte så upprörd över att skatten höjs på snus och tobak. (DN , SvD)Jag kan ha viss förståelse för att företaget som producerar dessa varor reagerar när skattehöjningarna kommer utan förvarning.

Men hellre högre skatter på varor som inte är oundvikligen nödvändiga, dessutom onyttiga, och lägre generell skatt. Då kan man välja vad man vill spendera sina pengar på. Och kanske till och med sluta snusa eller röka. Ingetdera är speciellt hälsosamt.

Ytterligare en läcka från den kommande budgetpropositionen säger att regeringen vill kunna tillsätta topposter utan att annonsera dem. (SvD) Kritiken låter inte vänta på sig. Jag kan väl delvis hålla med kritikerna. Enhetlighet och öppenhet måste vara A och O. Men som i allt annat måste det finnas undantag så jag väntar med ett utlåtande tills jag vet mer.

Vem som ska bli kommunstyrelsens näste ordförande i Borås (m) väntar jag också med att uttala mig om. (BT) Det är en fråga som först ska beslutas inom moderaterna. Men att det är spännande och väldigt betydelsfullt vem det blir kan jag inte låta bli att framhållla.

Den som tar över rodret ska också hålla ihop en ibland bångstyrig sexparti-koalition. På tisdag kommer svaret.

Bångstyriga verkar också de paddor vara som vill bo i en skrivare (!!) hos en familj i Skåne. (SvD)Varje morgon sitter det några paddor under locket och varje morgon tas de bort. Men tillbaka kommer de. Varje natt. Och ingen vet hur de kommer in.

Förresten finns det fler nyheter i budgeten som presenteras till veckan som inte redan läckt ut?
Det känns som om det mesta redan har presenterats.

Inga kommentarer: