tisdag 4 september 2007

Djurplågeri, full pilot och privatspanare

Spanar in kvällens nyheter innan sovdags. Och vad hittar jag. En död boaorm. Jag tänker inte gå in i någon ny ormdiskussion. Men jag gillar inte djurplågeri, som det verkar vara fråga om, enligt artikeln i SvD. Oavsett vilket djur det gäller.

Den som vill läsa mina ormåsikter hittar de här. Jag tror ändå diskussionen, som blev i form av kommentarer, slutade i att vi blev överens om att det behövs enhetliga regler för handhavande om ormar. Åtminstone giftiga sådana.

En betydligt mer otäck historia inträffade på Arlanda där markpersonal, turligt nog, upptäckte att en pilot som förde ett plan från Ukraina med 157 passagerare luktade sprit. Han fick inte fortsätta till Teneriffa. (DN, SvD)

Det är skrämmande att sådant kan ske. Han utsätter ju både de 157 och kanske många andra för stor fara. Han greps av svensk polis men var straffas han? Och alkolås finns väl inte i flygplan.
Utan tvekan ställer alkohol till problem både på vägen, på vattnet och i luften. Min rekommendation är:
Drick gärna ett glas vin eller två, men låt fordonet stå. Rimmade ju till och med.

En glädjande nyhet däremot är att regeringen satsar på ekologiskt producerad mat i budgeten. (SvD)Det måste vara bra mycket bättre att köpa närodlad mat och mat som odlats eller fötts upp på ett ekologiskt hållbart sätt.

Diskussionen om gårdagens förslag om att bredbandsoperatörer ska hålla koll på vilka som delar filer fortsätter. (SvD) Jag håller med folkpartiets representant i justitieutskottet att visst ska vi värna upphovsrätten men att utmämna Telia, Tele 2, glocalnet, och allt vad bredbandsleverantörerna heter, till privatspanare det ställer jag inte upp på. Den som ska bedriva spaning är polisen.
Sedan kan jag hålla med om att fildelningsproblemet inte är så lätt.

Nu ska jag i alla fall dela mig i säng.

Inga kommentarer: