onsdag 26 september 2007

Migrationsverket och slöja igen

Hinner skriva några rader innan jag åker till Göteborg och håller kurs. Hur nu det ska gå. Det verkar som om jag håller på att bli hes och tappa rösten. Och det är ju inte så strålande när jag ska stå och prata hela dagen.
Det minsta man kan säga är att det är en seg förkylning som kommer och går. Det är bara två veckor sedan näsan rann. Men det gick över på några dagar.

Igår handlade det om att migrationsministern ville bygga en ny migrationspolitik. Bra med ordning och reda även inom detta område. Men man får inte glömma bort att det är utsatta människor det handlar om. Och trots att asylpolitiken är på rätt väg så finns det mycket mer att göra. Mer om mina synpunkter finns här.

Men idag handlar det om en del byggstenar som ingår i nybygget. Det vill säga personalen på Migrationsverket. (DN)
Jag tror säkert att de flesta som jobbar på Migrationsverket gör ett seriöst arbete under många gånger svåra förhållanden. Och att människor surfar på arbetstid är säkert inget som är speciellt för Migrationsverket. Men att använda de datorer, som ska användas för att söka information om länder som de asylsökande kommer ifrån, så till den grad till porrsurfande, att datorerna blir överbelastade, är fullständigt horribelt.

Med lite mindre porrsurfande bland personalen kanske Migrationsverket kunde kolla situationen i Irak för att se att det pågår en väpnad konflikt där. Hoppsan där slant jag visst!

Migrationsverket har en viktig roll i asylprocessen. Det är otroligt viktigt att den personal som jobbar där har bra kompetens och en human människosyn. Personalen där jobbar med mycket utsatta människor och engagemanget måste gälla dessa inte att tillfredsställa sina egna lustar.

Numera har ett porrfilter satts in så de sajterna kan inte nås men enligt en handläggare så fortsätter man att spela schack och spel. Så det behövs nog en ny genomgång. Den nye chefen verkar i alla fall ta tag i problemet men det är skrämmande att porrsurfandet kunnat pågå så länge.

För att få ett rättssäkert asylsystem är alla delar viktiga. Migrationsverket inget undantag.

Precis som när man bygger ett hus så är det viktigt att alla bräder är hela och friska.
Börjar man bygga med murkna bräder så faller huset snart ner. Det är samma sak med migrationsministerns migrationspolitikbygge. Alla ingående delar måste fungera.

Hinner tyvärr inte kommentera den undersökning som gjorts om svenskars inställning till invandrare. (SvD)Jag ställer mig frågan. Vem skadas av att en kvinna bär slöja i arbetet? Jag tycker faktiskt att det är värre med korta kjolar, där man ser hela rumpan, och bara magar.

Vem gör en undersökning om det? Eller vad man tycker om kepsar? Eller nitkläder?
Det finns många frågor att ställa.
För tydlighetens skull vill jag påpeka att jag inte är någon större fan av burka men "vanliga" sjalar stör mig inte.

Men jag återkommer mer till detta. Nu måste jag rusa.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Läste vad Adaktusson skrivit, vi borde vara mer kritiska mot islam, den är inte kvinnovänlig, men ingen vågar nämna det. Feminister borde angripa den.

Kalle K sa...

Feminister är fega våp. De vågar inte värna den svenska kvinnans frihetsposition genom att angripa dess värsta fiende - Islam. Att sitta och gnälla över svenska könsmaktsordningar är ju dock ganska pk och riskfritt.

Anonym sa...

Hej Anne-Marie !
Läste lite kort om din inställning
i migrationsfrågan.
Instämmer i mycket. Det är skärande och jag skäms djupt över hur vårt land/ migrationsverket kan behandla asylsökande flyktingar. Jag har haft kontakt/ blivit vän med en asylsökande familj under 6 månader. I går morse
kl. 07:00 blev de hämtade av 5 poliser. Mannen sattes i fängelse.
Kvinnan och barnen i ett annat hem.
Inte utav att de misstänks för något brottsligt, utan för att de uttryckt att de inte ville åka tillbaka till Slovakien - ett land med mycket dåliga möjligheter/ respekt för flyktingar. De var enligt den trubbiga och, enligt mig, mycket oigenomtänkta lag; Dublinkonventionen hänvisade dit och migrationsverket ville genom detta agerande försäkra sig om att
familjen inte skulle hitta på nån lösning som passade dem bättre vid ett negativt asylbesked. Beslutet togs 4 oktober, men deras assistent höll dem inte underrättade...utan såg till att de blev "överraskande" på detta illa kränkande sätt. Det är alltid en människa som verkställer - man kan aldrig gömma sig bakom en lag -speciellt inte en dålig sådan.
Alla människor på alla nivåer har ett ansvar
för att människor inte fortsätter kränkas !
Detta är illa.

Anna