måndag 24 september 2007

Kaos både här och där

Häromdagen brakade ju min lilla bärbara datordisk ihop. Dels har jag bilder på den. Men det som var värre var att jag konstaterade att jag hade sparat förberedelserna till kursen jag ska ha på onsdag på den också. Så nu blir det att teckna ner dem igen. Som tur är har jag ju morgondagen på mig.

Så ställd man är när inte datoriet fungerar. Om jag åtminstone skrivit ut det hela men inte ens det hade jag gjort.
En del av de bilder jag tappat har jag dock lagt på min blogg så de kan jag hämta hem igen.

Så varför ska jag klaga. Det finns värre saker.

Omvärlden väntar med spänning och kanske skräck vad som ska hända i Burma. Idag marscherade över 100 000 människor med munkarna i spetsen för mänskliga rättigheter. Jag hoppas verkligen att det kommer att sluta fredligt.(DN, SvD)

Kaos är det också i kommunfullmäktige i Sundbyberg (SvD)sedan två moderater hoppat av och gått över till sossarna. För mig är det fullkomligt obegripligt att de här två avhopparna sitter kvar i fullmäktige sedan de bytt sida. Att de inte har någon skam i kroppen. De bidrar inte till att förbättra statusen för politiker över huvud taget.

Även det parti som det gått över till borde reagera. Det är inte fair mot medborgarna som röstat på ett alliansstyre i Sundbyberg.
Tråkigt att Nina Lundström(fp) inte blev ny kommunstyrelseordförande. En duktig och kompetent kvinna.

Till sist. En sak som jag inte riktigt förstår men kanske någon kan förklara. Vad nyttar det till att förbjuda medlemskap i kriminella gäng som rikspolischefen vill . Vad spelar det för roll om man är medlem eller bara sympatisör? Och vem håller i medlemsregistret. Det är väl lika illa vilket. (DN)

1 kommentar:

Anonym sa...

Skönt att nån vågar säga emot. Det är alltid lite spooky och börja kladda i föreningsfriheten. Gränsdragningsproblemet är ju uppenbart: vad är en kriminell organisation? Hur väl organiserad skall den vara? Hur är det med löst sammansatta kompisgäng i förorterna där "svansen" gör som ledarna? En skock fotbollsfanatiker som plötsligt börjar slåss - hur upplöser eller förbjuder man en sån? Frågan om t ex uniformer och symboler var väl uppe till lagstiftning efter kriget men till och med då var man tveksam. Låt polisen bekämpa brott med gå inte in och peta i våra grundlagsskyddade rättigheter.

/ Niclas Carling, Göteborg