tisdag 18 september 2007

Datorer och riksdagens öppnande

Måste nog lugna mina nerver med att skriva. Jag har haft en rejäl fight med mina datorer. För att få över en fil från den ena till den andra. Nu när min lilla löstagbara disk förmodligen är kaputt.
Nu har jag lyckats i alla fall.

Hade nog hellre varit med på riksdagens öppnande än att brottas med datorer. Hade jag något problem under riksdagsåren med datorn var det bara att ringa helpdesk. Nu måste jag vara helpdesk själv och det tar alltför många timmar.

Jag kan dock inte låta bli att bli lite irriterad över ingressen till artikeln om riksdagens öppnande i SvD. Där står det att riksdagslsedamöternas semester är slut. Det kan jag intyga att den varit länge. Fast de har inte varit i riksdagshuset utan jobbat på hemmaplan med besök och träffat väljare.

Genom ett sådant ordval riskerar media att stärka politikerföraktet. Det verkar som om riksdagsledamöter har en lång semester som varar ända in i september. Så är det inte.

Tillbaka till datorproblemen.

Jag hoppas jag i alla fall inte fått virus i datorn. Idag släpps en rapport från säkerhetsföretaget Symantec att antalet datorvirus har chockhlöjts och att de virus som skickas ut är mindre och lägger sig i datorn och bidar sin tid. Så att den som lagt dit dem kan skaffa sig information om lösenord och annat. (SvD, DN) Spionprogrammen säljs idag och man räknar med att den illegala IT-industri idag omsätter flera miljarder kronor.

Det är hisnande summor. Jag förstår människor som är rädda för att använda Internet till betalning till exempel. Sådana här rapporter ökar nog inte viljan att använda Internet till sina bankinbetalningar hos dem som idag är tveksamma.

Nu har nästan halva dagen gått åt till att flytta filer. Och om några timmar ska jag på dagens första möte. Om bildandet av bostadsrätter.

Inga kommentarer: