torsdag 6 september 2007

Tenor, orkan och färgämnen

Idag börjar folkpartiets landsmöte. Förhoppningsvis kommer många kloka beslut att fattas.

Själv åker jag dit i morgon. Så idag ska jag skriva mina korta inlägg om mina motioner.

Redan i morgon kommer den motion som jag fått bifall från partistyrelsen upp. Den om att vi måste ta hörselskador på mycket större allvar. Så allvarligt att det är fråga om ett folkhälsoproblem. Mer än en miljon svenskar har någon form av hörselskada. Och fler lär det bli om vi inte tänker till när det gäller bullriga och högjudda miljöer.

Den som vill veta mer kan läsa årsrapporten från hörselskadades riksförbund.

Jag återkommer med vad landsmötet sa.

Idag är väl lite dagen efter. Alltså efter försvarsministerns avgång.

Men världen stannar inte för det.

Världstenoren Pavarottis död går inte obemärkt förbi. Morgonens nyhetssändningar på TV har hunnit kommentera den liksom också förstås internettidningarna. (DN, SvD).

Han var onekligen en stor man, som också nådde ut till den stora publiken som inte springer benen av sig för att lyssna på opera. Särskilt tillsammans med de andra två, Carreras och Domingo, som de tre tenorerna. Jag tror att världen kommer att sakna honom.

Mindre uppmärksamhet får de åtminstone 38 personer, fler är saknadse, som fått sätta livet till i den senaste orkanen Felix. När jag läser om den ena orkanens härjningar efter den andra så är jag så tacksam att jag inte bor där. (DN, SvD)

Men frågan är om jag bidrar till att det blir allt fler och våldsammare orkaner i den delen av världen. Genom att medverka till växthuseffekten och klimatförstöringen.

Kartritare har redan fått rita om kartan på vissa platser på grund av klimatförändringarna. Kustlinjer som förändras, till exempel i Bangladesh, och Tschad-sjön iAfrika har blivit mindre. (DN)

Det behövs göras mycket både nationellt och gemensamt internationellt för att stoppa klimatförstöringen men även vi vanliga medborgare måste dra vårt strå till stacken. Ställer vi inte krav på oss själva kan vi inte heller ställa krav på andra.

Även om det blir tjatigt kanske det är så att debatten hela tiden måste hållas levande.

En nyhet som jag tyckte jag kände igen idag var den om att barn blir hyperaktiva av vissa färgämnen i godis enligt en brittisk studie. (DN , SvD)


Och mycket riktigt. När jag sökte bland mina blogginlägg så hade jag gjort ett om detta redan i maj. Då hade det släppts ut delar av studien. I artikeln (SvD) från maj finns också med att i England har man redan tagit bort de farliga ämnena. Bland annat aspartam som finns i sockerfria Läkerol. Som jag tröstar mig med i stället för godis. Men jag kanske klarar mig från att bli överaktiv. Med ålderns rätt. Fast det kanske skulle behövas ibland.

Inga kommentarer: