onsdag 19 september 2007

"Slutgiltiga" fastighetsskatten

Så var då det "slutgiltiga förslaget" om fastighetsskattens avskaffande presenterat.
En maxavgift på 6000 kronor om året i fastighetsavgift och en ökning av reavinstskatten till 22 %. (DN, SvD)

Jag skulle väl vänta med att kalla det det slutgiltiga förslaget. Det är först när riksdagen fattat beslut som allt är klubbat och klart. Fast jag tror inte det händer så mycket mer på vägen mer än att man klarar ut de oklarheter som finns.

I vilket fall så har ett värdefullt stort steg tagits även om många säkert kommer att tycka att regeringen inte gjort tillräckligt. Men borttagande ska finansieras på ett ansvarsfullt sätt. Och det är många miljarder det är frågan om. Jag tycker att det överdrivet att tala om svek även om jag tycker att man ibland kunde vara lite mer återhållsam med löften. (DN) Och det gäller alla partier. Det är ju faktiskt så att man som politiker aldrig egentligen kan lova något. Man kan lova att jobba för något. Men så länge som vi lever i en föränderlig värld och vi inte lever i en diktatur (som tur är) så måste vi ta hänsyn till andra och till saker som händer som ingen räknat med.

Fast hur avgiften ska sättas har jag inte fått klart för mig och ett taxeringsvärde kommer ju huset att ha i alla fall. För skatten, förlåt avgiften, får vara max 0.75 av taxeringsvärdet.
Men jag hoppas att alla absurditeter som drabbar taxeringsvärdet som sjönära tomt fast sjön bara är en igenvuxen å eller straffbeskattning för att man gör huset energieffektivare är borta. Och grannen får ta ut vad han eller hon vill för sitt hus utan att det drabbar någon annan.

Själv har jag ju förespråkat en högre höjning av reavinsten eftersom det är först när man sålt fastigheten man har pengarna i handen. Nackdelen är då att de som i alla år betalat fastighetsskatt drabbas dubbelt om de också ska betala en högre reavinst. Det kunde man i och för sig ha löst med övergångsbestämmelser.

Inga kommentarer: