tisdag 25 september 2007

Migrationspolitiken - finns det byggnadslov?

Vaknade i natt och trodde jag skulle bli sjuk igen. Och riktigt helt frisk är jag väl inte. Lite snörvlar jag. Men förhoppningsvis är det borta när jag ska hålla kurs i morgon och tre dagar framöver. Att stå och prata en hel dag och vara halvrisig är inget drömscenario.

Snuvan höll mig vaken en stund i alla fall så det blev en sen morgon. Och måste skynda på med förberedelserna.

Men kan inte hålla mig borta från att kommentera migrationspolitiken.

Migrationsministern vill bygga om migrationspolitiken säger han i SvD idag. Visst behöver migrationspolitiken byggas om så att den blir rättssäker och förutsägbar. Trots att en hel del gjorts under tidigare år och lagstiftningen är tämligen ok så är det ändå tolkning och praxis som som bestämmer hur human flyktingpolitiken är. Jag tror att det är på rätt väg. Och det är viktigt att värna asylrätten. Dessutom är förslaget som presenterats till arbetskraftsinvandring bra.

Men det finns ändå mycket som måste rättas till. När jag var med och införde lagen så inte trodde jag att det är Migrationsverket och Migrationsdomstolen som ska avgöra om det pågår en väpnad konflikt i ett land. Det måste väl i all sin dar ligga någon annan stans. Hos UD eller kanske till och med på internationell nivå.

Kvinnor som förföljs av sina familjer borde egentligen få stanna av flyktingskäl. Den nya lagen är tydlig på detta. Men i flera fall har deras skäl prövats innan den lagen tillkom och sedan är det kört. Lagen gäller inte i efterhand. Där måste något göras. Jag kan inte förstå att enamstående kvinnor med barn ska avvisas till länder som Iran och Irak. Länder där situationen ständigt försämras för kvinnor.

Sedan till de gömda flyktingarna. Om någon tror att en familj går under jorden och lever på andra människors välvilja av någon annan orsak än att det är rädda för sina liv om de skulle återvända till sitt hemland så borde den träffa en gömd familj. Visst det kan finnas undantag men de är nog sällsynta.

Att de blir mindre rädda om de får pengahjälp för att återvända tror jag inte på.
Ibland undrar jag om migrationsministern verkligen har träffat asylsökande på nära håll. Och lyssnat på deras berättelser. Hur de blivit misstrodda och illa behandlade av det svenska systemet.
Jag kan berätta om mannen som blivit torterad men som Migrationsverket inte bekostade en fullgod undersökning på. Frivilligorganisationer bekostade den och resultatet blev att han blev betrodd och fick stanna av flyktingskäl.

Jag vet också att inte alla har rätt att stanna som kommer hit. Men det minsta man kan kräva är att deras skäl tas på allvar och att man lyssnar till dem.
Att barn får göra sin röst hörda. Det finns också i den svenska asyllagstiftningen men åtminstone för en tid sedan så var det si och så med detta.

Det incidenter som uppdagats vid Migrationsverket med champagnefirande talar också sitt tydliga språk. Åtminstone hur det har varit. Förhoppningsvis är det annorlunda nu.

Oj. Det blev långt. Jag kunde skrivit ännu mer men måste nog ta itu med dagens andra göromål.

1 kommentar:

Kalle K sa...

Att ömma för gömda "flyktingar" är att underkänna hela den process som är satt att bedöma vem som är flykting och inte. En politiker borde veta bättre än att populistiskt kalla dem som gömmer sig för "flyktingar".