lördag 22 september 2007

Kungamedaljer, Louise och städning

Jag tänkte jag skulle städa färdigt innan jag satte mig vid datorn men kunde inte hålla mig borta från den.

Jag har i alla fall lekt rörmokare. Vattnet vägrade att rinna ner i tvättstället så det var av nöden tvunget. Jag konstaterade också att det var utetorkväder så en tvätt har också blivit tvättad.

Men annars går det som alltid trögt när jag ska städa. Men eftersom det går så långt mellan varven så syns det i alla fall när det är klart.

Men jag tar mig en paus och rekognocerar bland dagens nyheter. Där blandas verkligen stort och smått.

SvD:s topprubrik (när jag skriver det här) är att det nästan bara är män som får kungamedalj. I och för sig ett visst mått på hur det är ställt med jämställdheten i landet men inte det primära måttet.
När det gäller brist på jämställdhet är det i stället, att kvinnorna har lägre löner, jobbar deltider, i större utsträckning stannar hemma och vårdar sjuka och nyfödda barn, som ska räknas.

Sedan är frågan varför inga kvinnor får kungamedalj. Är det för att de som utser de personer som ska belönas inte tänker på att det finns kvinnor som är förtjänade av medaljen eller beror det på att det över huvud taget inte finns kvinnor som kan komma i fråga.

Jag tror det finns kompetenta kvinnor men av hävd och gammal vana ser män bara män.

Ett annat ämne som jag känner att jag måste kommentera innan jag går tillbaka till dammtrasan är flickan Louise i Vetlanda. Hon som levde i sex år med sin pappa i misär ochs som dessutom blev utnyttjad av honom sexuellt.

Det verkar som om den stackars utsatt flickan aldrig kan få komma till ro. Efter alla turer och utredningar så är det nu frågan om vilket skadestånd hon ska få från kommunen. (DN, SvD)

Där är man inte överens utan flickan stämmer kommunen så att ärendet går till domstol.
Jag vet ju inte alla detaljer och kan inte säga vem som har rätt eller fel. Det får ju domstolen avgöra. Men den som i vilket fall förlorar är Louise. Hoppas hon får ett bra stöd i dag så att hon i framtiden kan leva ett så normalt liv som möjligt.

Nu är det nog bäst att ta tag i dammtrasan igen så att jag blir klar tills jag ska spela tennis, två timmar.

Inga kommentarer: