tisdag 11 september 2007

Överdriven väldoft eller illaluktande

En läsare frågar Magdalena Ribbing i DN om dofter som sprids kring vissa människor. Det handlar både om personer som stinker av parfym eller annan så kallad väldoft och om personer som släpper ut sina inte lika välluktande fötter ur skorna.

Jag sällar mig gärna till motståndsrörelsen mot överdrivet stinkande parfymer som Ribbing uppmanar frågeställaren att starta. Jag tror upplysning är viktigt. Den som använder mycket parfym, särskilt till vardags, kanske inte är medveten om vad hon eller han orsakar. Till fest är det ok men i måttliga mängder. Jag tycker man kan visa respekt mot sina medmänniskor.

Allt fler personer är allergiska och far illa av till exempel dofter. Själv lider jag inte så mycket, mer än att jag sätter igång och nyser ohejdat när någon "väldoftande" person kommer i min närhet.
Smutslukt eller stinkande fötter är inte heller speciellt roligt även om jag inte blir allergisk av dem.
Som datalärare träffar jag ju en hel del personer som jag måste gå nära.
Är det någon som orsakar nysningsanfall säger jag nog till, för det drabbar de andra om jag nyser hela tiden, men om någon luktar illa är det inte lika lätt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller definitivt med om detta. Det är okänsligt att spraya på sig överdrivet mycket parfym när man (särskilt på dagtid och arbetsplatser som man faktiskt inte kan välja att undvika) ska vistas i närheten av andra. Jag får ont i huvudet av starka parfymer och jag har faktiskt bett mina nära och kära att vänta med sina "parfymduschar" när dem träffar mig. För att kompromissa med mina vänninor när vi ska gå ut på någon fest så går jag ut ur bostaden innan dem sprayar på parfym. På det sättet undviker jag den värsta huvudvärken. Dem flesta förstår faktiskt om man vänligt påpekar detta.

Anonym sa...

Jag blir jättesur om någon lägger upp fötterna med eller utan skor på sätet bredvid mig. Säten är gjorda för stjärten och inte för fötter. Det brukar jag påpeka. det brukar hjälpa bums. Svårare är det med dem som tar av sig skorna på flygplan eller tåg. De sitter ju bara där. Att folk inte skötyer sina fötter så de inte får fotsvamp fattar inte jag. rena fötter utan svamp luktar inte.

Anonym sa...

Tack för att någon skriver om detta! Jag har försökt att diskutera detta med mina kollegor, eftersom jag har en överkänslighet som orsakar astmatiska besvär och nu även nästäppa. Har mött olika reaktioner, både från chefer och kolleger. Det är en svår fråga och jag är ganska trött på att prata med folk omd detta. Vill inte bli "hon med astman". Ett bra sätt att komma åt problemet är nog att öka den allmänna medvetenheten om detta. Jag tänkte själv inte på detta innan jag själv blev överkänslig för några år sedan.

Anonym sa...

Svenskt fjant! Finns ingen som helst forskning som tyder på att allt fler blir allergiska - förutom i huvudet, kanske. Intoleransen är skyhög i Sverige jämfört med de flesta andra länder, och uppmuntras dessutom av media. Live and let live - töntar!