söndag 2 september 2007

VM för sista gången,ungdomar som mår dåligt och lite till

Känner mig tämligen nöjd med dagen. Tennisen gick rätt hyfsat. Gjorde faktiskt ett riktigt serve-ess. Men det kompenserades av några dubbelfel.
Har också jobbat på rätt bra idag och förberett kurser. Trots att det var söndag. Men det var jobbarväder.

De finns väl en del som dock inte är nöjda med dagen. Kajsa Berqvist och Magnus Arvidsson till exempel. Det gick inte så bra för dem i VM. Men kaptenen för den svenska truppen verkar trots allt vara ganska nöjd.
Det blev som sagt inte många medaljer, blott en enda, men det var trots allt många som gick till final och skapade spänning i tävlingarna. Och som jag skrivit några gånger förr. Vi ska komma ihåg att vi är ett litet land med 9 miljoner invånare.

Nu får väl det gamla lunket göra återinträde på de svenska arbetsplatserna. Jag tror att det är på många håll som arbetet stannat upp den här veckan till förmån för TV-apparaterna.

Bland övriga rubriker i kväll finns som vanligt både stort och smått och en del självklarheter.

Det som jag upplever som självklart är att ju tidigare en ungdom, som mår dåligt, kan få vård, desto större chans är det att han eller hon klarar sig från allvarligare psykisk sjukdom. Detta har man också kommit fram till på Mottagningen för unga i Södertälje. Där unga som mår dåligt får omedelbar hjälp. Förhoppningsvis tar andra efter. (SvD)

Kan inte heller låta bli att tycka till om att vissa internet-sidor stoppas på regeringskansliet. (DN) Självklart ska inte någon varken på regeringskansliet eller på någon annan arbetsplats ägna arbetstid åt porrsurfning. Men det måste väl finnas vissa som jobbar med dessa frågor som ändå har rätt att bilda sig en uppfattning om vad som händer.

Framför allt vore det bekymmersamt om det infördes ett stopp på riksdagen som är den lagstiftande församlingen. Att undanhålla verkligheten för riksdagsledamöter vore förödande. Om dessa besöker det jag kallar "fula sidor" så är det förhoppningsvis enbart i studiesyfte. Och då menar jag studie av företeelsen.

Säkerheten är en annan fråga. Som jag skrev för någon vecka sedan så hamnade jag av misstag in på en porrsajt. Och vips dök det upp flera varningar för olika typer av virus. Så jag aktar mig för att hamna på en sådan sida igen.

Som en parentes kan jag berätta att mina mejl till riksdagsledamöter hamnar bland skräpposten. Vad har jag gjort?

Sedan kan jag undra vad det var för korkhuvud som försökte få en elvisp att se ut som en bomb så att ett köpcentrum fick spärras av och ett stort gäng poliser mm fick jobba i onödan. (DN)

Hoppas de hittar den skyldige och att han, det är förmodligen en han, får ett kännbart straff.

Nu ska jag läsa lite i min för tillfället pågående deckare av den isländske författaren Arnadlur Indridason innan jag lägger huvudet på kudden. Här finns en recension av boken Änglarösten.

Inga kommentarer: