söndag 23 september 2007

Höst, "ollning" och Vilk


Sitter och jobbar idag men tog en en-timmes promenad i skogen. Det var ljuvligt ute. Försökte hitta lite hösttecken. Än så länge är det fortfarande ganska grönt på träden. Men ett färgsprakande träd hittade jag. Dessutom nog sommarens sista hallon.

Lite kommentarer kring några av dagens rubriker också.

Jag har i alla fall lärt mig ett nytt ord. "Ollning" Det innebär att en man nuddat en plats med sitt ollon. (SvD)

En kvinnlig prästkandidat i göteborgs stift hittade lappar på ett antal olika platser i sitt arbetsrum, på soffa och stolar mm. där det stod att platsen var "ollad". Det var en manlig präst som satt dit dem. Prästkandidaten anmälde händelsen men den som satt upp lapparna menade att det var ett skämt och inte illa menat.
Inte undra på att människor drar sig undan kyrkan när det finns präster med så tvivelaktig "humor". Jag skulle inte vända mig till en sådan präst om jag behövde hjälp och stöd i livet. Som tur är finns det de som är annorlunda.

Om jag hade blivit utsatt för detta skulle nog jag ha känt det som ett påpekande att du har inte här att göra. Du är ingen man. Vet inte om detta var den manliga prästens motiv.

Få se om kandidaten anmäler prästen för sexuellt ofredande. Jag skulle ha gjort det i alla fall.

Att Vilks visste vad han gjorde när han ritade sin rondellhund det skriver SvD idag. Redan 2005 skrev Vilks i en bok hur man kan bli samtidskonstnär på tre dagar genom att göra konstverket till en allmänjournalistisk nyhet. Det är väl precis det Vilks gjort. Och som SvD-journalisten Erica Treijs uttrycker det. Vi har alla blivit statister i hans skådespel.

Skådespelet i Davis Cup i tennis i Göteborg är över. Sverige har förlorat mot USA. Trist men det är bara att inse att Sverige inte är en lika stor tennisnation som förr i världen. (DN)

Bättre går det för de svenske i GP-finalen i Stuttgart. Wissman satte nytt svenskt rekord på 200 m. (DN)

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag säger bara två saker Anne-Marie - läs Vilks och Schiblis bok själva och lita inte på vad dönicken Treijs skriver i sin infantila artikel i SvD och läs också debatten på Vilks hemsida, eller åtminstone hans kommentar till Treijs artikel. Finns på http://www.vilks.net/?p=1007

Om vi skall återgå till att betrakta Vilks teckningar som ett konstprojekt i en konstkontext, krävs det en del kunskap om hur samtidskonsten fungerar. Man behöver inte gilla den, men det blir intressantare om man känner till grundläggande saker innan man kommenterar den.

Treijs kallar sig kulturjournalist och hon kan nog imponera på en allmänhet som inte har konst som specialintresse. Sett som ett inlägg i en konstdebatt kan man inte kalla hennes artikel för något annat än en usel ollning.