fredag 14 september 2007

Kvinnor i Irak, mobiltelefoner, småföretag och partiledartoppen

Snuvan är faktiskt på bättringsvägen men jag ska ta det lugnt idag. Skulle egentligen tagit hand om barnbarnen men dem vill jag inte smitta ner så jag får tillbringa dagen hemma framför datorn i stället. Vädret inbjuder inte till utomhusvistelse heller. Men det är ju ingen nyhet. Fast igår förstås var det nästan sommar.

Några stora nyheter finns inte bland dagens nyhetsskörd heller. Möjligen att USA ska börja dra tillbaka sina trupper från Ìrak. (SvD, DN) Det är positivt.

Men frågan är hur det ser ut efteråt. I dagens GP finns ett reportage om att situationen för kvinnor försämras kontinuerligt. Kvinnor får inte arbeta utan sägs upp från sina arbetsplatser. Kvar finns att ägna sig åt prostitution för att kunna försörja sina barn. Min första tanke när jag läser den artikeln är: Och dit skickar vi tillbaka ensamstående kvinnor. Eller?

En kommentar till de som kommer hit via "familjeliv":

Eftersom en länk till min blogg lagts där med hänvisning till att titta så de är och jag inte har möjlighet att kommentera där, utan att bli medlem, så vill jag påpeka att det är lika illa om någon slår eller misshandlar sin fru. Oavsett varifrån han kommer. Det finns svenska män och utländska män som slår medan de allra flesta inte slår alls. Oavsett varifrån de kommer. Jag har skrivit om detta på min blogg flera gånger. Bland annat här.

Till lite mer näraliggande nyheter.
Det finns en mängd gamla mobiltelefoner i byrålådor och skåp. Endast en av sju telefoner återvinns. Det finns åtskilliga kilo guld, silver och koppar som skulle kunna återvinnas. (DN, SvD)

Jag förstår inte varför inte man använder återvinningsstationerna och lämnar ifrån sig allt gammalt skräp. I Borås i alla fall är det gratis. Men det kanske inte är så överallt. Dags att tänka om i så fall. Det måste vara enkelt och billigt att lämna från sig sitt skräp.

Ett alternativ är att ge det man inte själv vill ha, men som kanske fortfarande är funktionsdugligt, till en loppmarknad eller second-hand försäljning. Med två syften. Den som köper din gamla pryl sparar pengar och om det är en idéell försäljning så kan pengarna komma andra till nytta.

Jag är ju numera egen företagare igen. En sådan där ensamvarg utan anställda. Men jag tycker att det är synnerligen viktigt att situationen för småföretagare oavsett storlek förbättras.

Enligt en enkät som organisationen Företagarförbundet gjort bland småföretagare så är dessa besvikna på alliansregeringen. De anser att småföretagsklimatet inte förändrats. (E24) Dock tror de att det kommer att bli bättre.
Där kan också kommunerna bidra genom att ge bra förutsättningar för både små och stora företag. Framförallt inte bedriva affärsverksamhet själva. Läs min blogg igår.

Till sist kan bara konstateras att folkpartiets nye partiledare gör ett jätteskutt på partiledartoppen. Grattis. (DN, SvD)

Inga kommentarer: