lördag 29 september 2007

Höstmarknad, morgontrött och flygutsläppsrätter


Är inte helt frisk ännu. Tanken är att jag ska vara på höstmarknaden idag men det känns inte så där väldigt kul. Dels hostig och så är det ett riktigt ruskväder. Få se var jag landar. Det är någon timme kvar. Och med lite Alvedon och halstabletter kanske jag piggnar till. Det är faktiskt kul att vara på stan och prata politik med medborgarna.

Förr var jag väldigt morgonpigg men det har blivit sämre med åren. Kanske mest beroende på att jag inte kommer i säng så tidigt.

Men jag är inte ensam om att vara morgontrött. Bland nyhetsmeddelandena idag hittar jag ett som berättar att också kackerlackor är det. (DN)

I en studie har man låtit kackerlackor lära sig vissa saker. Det de lärde sig på natten kom de ihåg medan det de lärde sig på morgonen försvann väldigt kvickt.

Nyhetsflödet denna morgon är alltså inte så stort när man ägnar sig åt kackerlackor.

Utan det är mycket omtugg idag också. Textiler som släpper ifrån sig gifter. Godis som gör barn hyperaktiva.

Att människor sprängs i Afghanistan är inte heller någon nyhet. Det är bara nya offer och ytterligare människoliv som går till spillo. (SvD, DN) Bara i år har över 3000 människor dödats.

Burma, fotbollsfans som bråkar, för få män i förskolorna. Ja, allt går igen.

Något som dock är en ny nyhet är att EU inte får igenom handel med utsläppsrätter när det gäller flygresor mellan EU-länder först och från EU-land till andra länder sedan. Ett stort bakslag i kampen mot växthuseffekten. (SvD) Den svenska alliansregeringen tror på att det är en bättre väg att handla med utsläppsrätter även inom flyget som man gör med andra koldioxidproducenter. Hellre än flygskatt.

Det är USA och ett stort antal länder som är medlemmar i FN:s internationella flygorganisation Icao som är emot utsläppsrätter inom flyget.

Möjligheten finns dock fortfarande att det är möjligt att genomföra det mellan EU-länder.

Det är trist att ett bra förslag får nobben. Flyget är en miljöbov och släpper ut mängder av koldioxid.

Självklart behövs flygtransporter men de ska betala sina kostnader de åsamkar miljön.

Och jag har väldigt svårt att förstå de som bor i Borås och flyger till Stockholm till exempel.

Tåget går nästan lika fort och samtidigt sparas miljön.

Under mina år som riksdagsledamot var det vid ytterst få tillfällen jag flög till Stockholm. Bara om det var av nöden tvunget och det inte fanns någon möjlighet att ta sig dit med tåg för att komma fram till ett möte i tid.

Inga kommentarer: