tisdag 11 september 2007

Datorproblem, skolproblem, D-vitamin och kameler

Fortfarande lite trött. Men idag beror det på att jag satt uppe för länge och försökte få datorn att fungera som jag ville.
Igår insåg jag att jag måste skaffa den senaste versionen av Office-programmen. För att lära mig själv. Men den gamla kan jag ju inte ta bort. Det är den versionen jag utbildar i. Så glad blev jag när jag fick frågan om jag ville ha den gamla versionen kvar. Men sedan började det strula. Jag funkar så att jag inte gärna ger mig förrän jag löst problemet. Så jag har nog drömt om detta också. Det första jag gör när jag vaknar är att kolla. Och då bara funkar det.

Så nu kan jag gå vidare med annat.
Läsa en förvirrad intervju med sossarnas partisekreterare Marita Ulvskog till exempel. (SvD)En intervju som mest handlar om vad hon inte gillar. Alltifrån religiösa friskolor till statsministern.

Något rätt kan jag väl ge henne. När det gäller religiösa friskolor behövs en översyn. Det har också folkpartiet kommit fram till under sitt landsmöte. Följande beslut fattades:

"Folkpartiet ska verka för att en statlig utredning tillsätts om de konfessionella friskolornas roll och framtid i det svenska skolväsendet. Utredningen bör också se över lagstiftningen på området vad gäller tillståndsgivning och inspektion, samt kontroll av huvudmännen."

Om religiösa friskolor förbjuds helt och hållet finns dock risken att de dyker upp ändå och då utan statlig eller kommunal insyn. Men det är bra att frågan utreds.

Någon vitamin-injektion får i alla fall inte jag när jag läser artikeln om Marita Ulvskog.
För att få det, åtminstone D-vitamin, måste jag äta fet fisk eller solbada. Det förstnämnda är väl betydligt mer genomförbart än det sistnämnda. Har varit i sommar i alla fall.

Tillskott av D-vitamin minskar risken att dö i alla sjukdomar med 8 %. Det skriver SvD . Låter för bra för att vara sant men det är forskare vid WHO:s internationella institut för cancerforskning i Lyon som konstaterat detta i en studie.

En rad studier har konstaterat att D-vitamin förebygger cancer, hjärtsjukdomar, diabetes och till och med MS och tuberkulos.

Något helt annat.
Jag har skrivit om det tidigare. Om nollningen inom gymnasieskolan. Men jag kan inte nog uttrycka min avsky för vad som händer. När en 16-årig flicka kan få i sig så mycket alkohol att hon får en promillehalt över 3 i blodet. (DN)
Dels har föräldrar ett ansvar. Att deras barn inte utsätter andra barn för detta. Eller förser sina ungdomar med alkohol. Men skolan måste också jobba mer förebyggande.
Jakten på langare måste också intensifieras. och där måste också föräldrar inse att de är langare om de ger alkohol till sina barn.

Till sist.
Den årliga skönhetstävlingen för kameler i Saudi-Arabien har ställts in. Detta på grund av en massdöd bland kameler. Gifter har hittats i kamelfodret och konspirationsteorier florerar. (SvD)

1 kommentar:

Anonym sa...

Är det någon som funderat på varför friskolor / kristna friskolor är så populära, det öppnas ju fler varje år. Kanske det vore på tiden att kontrollera komunala skolor och fråga varför elever / föräldrar flyr dessa samt kolla vad som kommer ut ur de olika skolorna.