lördag 23 juni 2007

Midsommarnattens händelser


Midsommarnatten är avklarad. Och inte drömde jag om min tillkommande. Men jag hade ju inte plockat sju sorters blommor heller. Vem ville göra det i ösregnet förresten.
Jag tror inte jag varit med om en sådan midsommarafton när regnet utan uppehåll stundtals öste ner.

Idag regnar det inte i alla fall. Åtminstone inte nu. Nu skiner solen lite grann till och med. Och koltrasten fortsätter att sjunga i grantopppen.

Annars verkar det ha varit en stökig midsommarafton ute i stora vida landet med både dödsolyckor i trafiken och bråk även om det tydligen inte varit några allvarligare våldsbrott. (DN, Svd)
Men det är märkligt att människor sätter sig i bilen och kör trots att de druckit. Risken finns väl att många fler sätter sig i bilen idag trots att alkoholen inte hunnit gå ur kroppen.

Jag tycker att förslaget om alkolås i alla nya bilar och förbud mot så kallad eftersupning är bra.
Det föreslog folkpartiet redan hösten 2005 i en riksdagsmotion. Vårt förslag var dessutom att det skulle införas i alla nya bilar från och med 2010. Det är glädjande att nu c och kd följer efter. (SvD)

Men i Borås var det lugnt. (BT) Jag tror det kan bero på att de flesta boråsare åkt någon annanstans. Till Varberg eller någon annan kustort. För inte är det väl så att boråsaren är lugnare och stillsammare än andra?

Karin Thunbergs kolumn (SvD) med funderingar kring helgens skuggsida är väl läsvärd. Skuggsidan är inte bara bråk och trafikolyckor.
Just det här att alla förväntas vara glada och lyckliga och tillsammans. Det är inte så alltid . Det finns många ensamma människor i vårt land som inte kommer i närheten av ett dukat långbord med sill och snaps och jordgubbar och massor av goda vänner.
Därmed inte sagt att man inte ska fira midsommar. Jag tycker vi ska bevara traditioner. Men midsommaren är lite för överreklamerad. Det gäller för övrigt alla andra helger också. De ensamma blir ännu mer ensamma på helger.
Kanske dags att tänka om på många sätt. Även om det inte är så lätt om man känner sig ensam så kan man ändå göra det trevligt för sig själv.
Laga mat man tycker om och läsa en god bok.
Men det är också viktigt att de som planerar ett midsommarfirande kan tänka efter om de känner någon som de tror kommer att sitta ensam hemma i midsommar.

Den stora händelsen under midsommarnatten är dock att EU.s statschefer har kommit överens. (SvD, DN)Återstår att se vad de kommit fram till. Men att det behövs en konstitution inom EU där spelreglerna specificeras vad EU ska göra och inte göra är är odiskutabelt.

Till sist innan jag går ut i solen som just nu skiner.

I gårdagens blogg hamnade jag bland aboriginer, Australiens ursprungsbefolkning. Det är allmänt känt att vi västerlänningar har behandlat jordens ursprungsbefolknigar mycket illa när vi befolkat deras ursprungsländer. Det gäller även indianer i Nordamerika och vi svenskar har inte heller behandlat samerna väl.

Efter några kommentarer till min blogg har jag läst på lite mer om aboriginer idag. Bland annat hittade jag denna hemsida. Den är läsvärd och ger lite mer förståelse varför en åtgärd riktad just mot aboriginerna kan ses som rasistisk.
Aboriginerna har ända sedan de första euroéerna steg iland i Australien förföljts och mördats.
Även om de förhållanden som råder i de områden som befolkas av aboriginer inte är acceptabel. Främst ur barnens synpunkt.
Men man kan också fråga sig vem som förde med sig hårdporr och alkohol.
Men jag tror mer på både upprustning av områden och skolgång för barnen än på förbud. Men som alltid är arbete det allra viktigaste. Får väl följa vad som händer.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Aboriginal betyder på engelska urinnevånare.
Kurt.

Anonym sa...

Varför skall det vara så svårt för Riksdagens folkvalda ledamöter(obs FOLKVALDA) att säga att det NOLLtolerans som råder på vid framförande av fordon både på land & vatten, men de kanske själva har problem med spriten :-(

Anonym sa...

Kurt: jag kanske inte fått effekt av koffeinet än, men vad är din poäng?

Barbaselo sa...

Jag har en undran till alla förespråkare av alkolås och nolltolerans:


Om du festar en kilometer hemifrån, och har ställt bilen hemma - hur har du då tänkt dig att ta dig hem?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=648295

eller

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_15396176.asp


Kontentan av vad som jag länkat till ovan, är att om du är på fest och super till, så sitt still. Rör dig helst inte alls.