fredag 15 juni 2007

Blandning av ny fp-ledare, alkolås och rasism

Idag kommer valberedningens förslag till ny partiledare för fp. Inte oväntat blir det Jan Björklund. Jag tror att det kommer att bli mycket bra. (DN, SvD) Dessutom har han ju rötter i Sjuhäradsbygden. Men det är landsmötet som väljer även om jag inte tror det händer några stora sensationer. Lycka till vill jag säga. Bild från torget i Borås.
Jag tycker bara att det är trist på det sätt som Lars Leijonborg tvingades avgå. Han har gjort ett bra jobb som partiledare och också tror jag som samarbetspartner i alliansen. Jag hoppas verkligen att han stannar kvar som minister.

Annat som står att läsa på tidningarnas hemsidor idag är att NTF kräver alkolås i alla bilar. (SvD) Med tanke på att det är många oskyldiga som drabbas idag när personer med alkohol i kroppen sätter sig bakom ratten så är det inget orimligt krav. Även om det säkert finns de som säger att det hjälper inte. Man kan komma runt det genom att be någon annan blåsa. Hur nu någon kan vara så korkad att han eller hon gör det. Man hjälper ju inte den som har alkoholproblem.

Att sätta in alkolås i alla bilar tar tid. Men så länge måste de som åker fast för rattfylleri få hårdare straff, alkolås i bilen och framförallt vård för sitt missbruk. Läs mer i folkpartiets motion från 2005.

En dom som säkert gläder många även om den kommer många år för sent, närmare bestämt mer än 40 år, är den mot en ku-klux-klan medlem som dödat två svarta medborgarrättskämpar. (SvD)

Det är roligt när rättvisan slutligen segrar. Men denna dom påminner också om den alltmer tilltagande rasismen och nationalismen som gror i Sverige.
Måtte det aldrig gå så långt som till mord. Men risken finns om inte dessa mörka strömningar stoppas nu innan det är för sent. Något att tänka på.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mörka strömningar?
Efter 40 år???
Idioter har alltid funnits!

Anonym sa...

Jag tror också att Björklund blir bra. För socialdemokraterna. Eftersom han kommer bli en katastrof för folkpartiet.