onsdag 24 oktober 2007

Skolval och bränder

Först dagens väderrapport. Verkar bli klart och kallt även idag. Tittar jag ut genom fönstret så är björken utanför glittrande när solens första strålar träffar rimfrosten.

Till något mindre vackert. Måste städa bilen så jag kan lämna in den på service i morgon.

Får väl sno på om jag ska hinna före lunch med både det och en hel del annat. Innan jag lyssnar på folkpartiet gruppledare i riksdagen Johan Pehrson och dessutom far runt lite med honom på studiebesök.

Det är nog bra att mina ögon får lite vila från datorn idag.

Men några kommentarer hinner jag nog med.

Det är bra att man tagit fram riktlinjer för hur marknadsföringen inför valet till gymnasieskola ska se ut. (SvD)Jag håller med utbildningsminister Jan Björklund att det är oseriöst när man lockar med resor och dyra prylar för att få kanske redan villrådiga elever att välja skola.

Är man osäker på vad man vill är det lätt att falla offer för fina löften. Det blir det som blir avgörande i stället för vad man borde välja efter intresse och läggning. Hur kvalitén är kommer också i bakgrunden.

Mycket handlar annars om bränder i dagens nyhetsflod.

Mardrömmen i Kalifornien fortsätter. Närmare en miljon människor är på flykt och fyra har hittills dött med anledning av bränderna där. (SvD, DN)
Den fråga man ställer sig är självklart. Är det på grund av klimatförändringarna eller är det något naturligt. Det har tydligen regnat betydligt mindre i år än tidigare. Och är det här något som kommer att hända i än högre utsträckning i framtiden. Med stora mängder av människor som måste fly från hus och hem. Inget alls omöjligt scenario.
Kaliforniens guvernör Arnold Schwarzenegger, förre filmhjälten, får nu uppleva en skräckscen i verkligheten.

Verkligt oroväckande är deltidsbrandmännens varsel om att vägra släcka bränder i kommunala byggnader om inte deras krav om bland annat bättre sjukförsäkringar uppfylls. (SvD, DN) Förhoppningsvis blir det en lösning. Annars måste väl detta vara en i allra högsta grad samhällsfarlig strejk. Fritt fram för alla som inte gillar något kommunen gjort att gå ut och tända på. Och lyckas. Men bara tanken på vad som kan hända visar vilken viktig yrkeskår deltidsbrandmännen är.

Inga kommentarer: