lördag 20 oktober 2007

Lördagsblandning

Skönt med sovmorgon efter en hektisk vecka. Igår kväll när jag kom hem orkade jag bara titta på TV. Det gäller att inse att jag inte är 25 längre. Men det är så mycket jag vill hinna med.

Men att vara fritidspolitiker och dessutom lära ut datorprogram går egentligen inte ihop. Man måste hela tiden läsa på för det händer ständigt nya saker. Att utbilda ska jag ju leva på och själva påläsningen ger ju inga intäkter. Direkt i alla fall.

Idag tänker jag i alla fall ta det lugnt. Tror jag. Förutom tennisen i eftermiddag. Och kanske en promenad ner till stan för att kolla vad hörselskadades riksförbund i Borås håller på med. Jag är ju revisor i föreningen. Och hörselskador är en fråga jag engagerat mig i. Över en miljon svenskar har hörselskador av något slag. Och fler lär det bli om vi inte uppmärksammar alla de risker som finns idag med höga volymer och buller.

Alltför många hörselskadade är också förtidspensionerade. Indirekt på grund av sin hörselskada. (SvD)

Hinner i lugn och ro studera dagens rubriker.

Först en kommentar kring faktumet att i USA döms barn till livstids fängelse. Det är fullkomligt oförståeligt hur detta kan förekomma. Visst är det viktigt att även barn som begår brott uppmärksammas och får framförallt stöd. Det är förmodligen det de behöver mest. De barn som begår brott har förmodligen inte fått något vuxenstöd tidigare. Men att placera barn i fängelse på livstid är aldrig acceptabelt. Inte i fängelse över huvud taget. (SvD)

Så är också sverigedemokraternas förslag till kommunalpolitiskt program uppe igen. (DN)Kommunalpolitiska program brukar vara kommunalt förankrade. Men ok. Det står att det är generella riktlinjer.

Många punkter är också mycket generella medan en del är mycket detaljerade. Många punkter tror jag nästan alla håller med om. Jag tror nog de flesta ställer upp på en skattefinansierad välfärd.

Men frågan är vilka som ska omfattas av den välfärden.

Riktlinjerna innehåller klart och tydligt i förtäckta ordalag att invandrare göre sig icke besvär att komma till Sverige. I synnerhet inte muslimer.

För det första vill sd att kommunen inför en återvandringshandläggare och att kommunen ska ge bidrag till dem som vill återvända till sina hemländer. Sedan när var detta en av kommunens kärnverksamheter? På ett annat ställe skriver sd i riktlinjerna att kommunen ska ägna sig åt kärnverksamheter.
Sedan vill man inte ha byggnader som avviker från västerländsk byggtradition. Det är väl moskéer som menas. Skriv det då.

Sd vill att kommunens information bara ska ges på svenska och det ska bara finnas begränsad tillgång till tolkar.
Hur i hela världen ska en person som inte förstår språket kunna komma snabbt in i samhället om han eller hon inte kan tillgodogöra sig väsentlig information.
Sedan tycker jag att det är viktigt att man lär sig svenska så snabbt som möjligt för att kunna arbeta och klara av en grundläggande tillvaro i landet. Men ibland behövs faktiskt hjälp för att förstå krångliga blanketter eller vad det nu kan vara. Hur många infödda svenskar skulle inte behöva hjälp för att förstå en del blanketter eller myndighetsskrivelser?

Sedan funderar jag lite över vad sd menar med att kommunen inte ska stödja invandrarföreningar som syftar till att bevara eller stödja invandrares ursprungliga kultur och identitet. Jag tror att invandrarföreningar som ges reell insyn och medinflytande många gånger bidrar till en bättre integration. Men det jag undrar över är om sd anser att det är fel att en person behåller sin ursprungliga identitet. Är det hjärntvättning som ska ske?

Sedan ställer jag mig frågan hur man ska kunna förbjuda att det talas annat än svenska i skolan.
Självklart är det viktigt att man talar svenska i skolan. Men ibland kanske det är viktigt att man får en sak förklarad av en kompis eller en lärare på sitt eget modersmål. Och ibland vill man uttrycka sig på ett sätt som man inte klarar av på sitt andra språk.
Det flesta kan ju engelska idag. Men när man vill prata riktigt "nära" med någon. Inte tar jag till engelska om personen i fråga har samma modersmål som jag själv. Nyanser går då förlorade.
Risken finns också att lärarna skulle bli något slags "språkpoliser" (eller skulle det anställas särskilda sådana) och det tror jag inte skulle vara bra för undervisningen i övrigt.

Det finns en hel del fler punkter att kommentera.
Jämställdhet är ingen fråga för sd till exempel.
Men jag slutar med att konstatera att det är samma gamla politik där man vill stänga ute människor som kommer från andra kulturer. Det finns inget i riktlinjerna som handlar om att göra det lättare att komma in i svenska samhället när man kommer hit. Det enda konkreta är att man ska ha en "utkastarhandläggare". Jag har blivit beskylld tidigare för att generalisera när jag skrivit att det enda sverigedemokraterna vill är att kasta ut alla invandrare. Men det står ju tydligt och klart att så är det.

PS. Promenaden till stan blev inte av. Men tennis ska det bli.


1 kommentar:

Anonym sa...

Citat:
"Sedan funderar jag lite över vad sd menar med att kommunen inte ska stödja invandrarföreningar som syftar till att bevara eller stödja invandrares ursprungliga kultur och identitet."

Den urspungliga kulturen är medansvarig till att man tvingats söka sig till ett annat land och nu ska denna explicit stödjas här ?
Eller ska faktiskt svenska kulturpoliser avgöra vilka traditioner som det ska värnas om ?
"Vi accepterar och stödjer er kultur ! Men bara det som passar oss ! Alltså det som är mysigt på torgfesten som spagetti, sirtaki och bastkjol !"

Det var en artikel i min morgontidning häromdagen. Efter sommarlovet hade många 12-åriga "utländska" flickor avanmälts från skolan. Orsaken var att de under sommarlovet varit i hemlandet. Och blivit gifta. Mot sin vilja !

Denna "egenhet" utgör också del av de kulturer du menar vi ska stödja och bevara !
Och den som inte tycker att 12-åriga flickor ska gifta sig är alltså främlingsfientlig ???

Jag tillägger att mina värderinga utgår från mina, på min kultur grundade, värderingar.
Om jag kommit från en annan kultur hade min syn på saken förmodligen varit annorlunda.

Och förresten, hur var din "ramadanfest" ?

Vänligen
Peter