lördag 13 oktober 2007

Lördag i stort och smått

Skönt att vakna utvilad till ett nystädat hus. Det kändes dock att det blivit kallare ute. Hösten är onekligen här. Kanske dags att sätta på elementen lite och ta på varma tröjan.

Liten miss att jag inte hade någon Kalles kaviar hemma till frukostägget och att Borås Tidning haft problem så den kom inte i brevlådan som vanligt utan jag får åka och hämta den.

Men skönt ändå med en dag utan något planerat. Kanske lite höstträdgårdsarbete. Kan väl inte helt hålla mig borta från datorn. Fast ögonen borde få vila. De är lite trötta.

Hålla mig borta från skrivandet kan jag dock inte.

Dagens rubriker i nyhetsmedia handlar som vanligt om stort och smått. Men det kanske beror på vilka intressen man har vad man tycker är stort och smått.

För min del struntar jag fullständigt i om Mikael Persbrandt slutar på Dramaten eller inte. (DN, SvD)

Däremot skriver Birgitta Ohlsson en viktig artikel på DN-debatt. Att den svenska regeringen måste ta ställning om den ska delta i ett möte mellan EU och Afrikanska unionen om Zimbabwes diktator Mugabe deltar. Jag är i de flesta fall skeptisk mot bojkotter. Det är ofta folket som blir mest lidande. Men i detta fall är jag av samma uppfattning som Birgitta att statsministern borde utebli på samma sätt som Storbritanniens Gordon Brown.

Det vore en markering att vi i Sverige inte tolererar diktatorer och despoter som förtrycker sitt folk och inte bryr sig om mänskliga rättigheter. Sedan är det viktigt att diskussionen mellan EU och Afrikanska unionen blir av.

En annan oroshärd är Irak. Flyktingströmmen är stor. För att underlätta mottagandet har Migrationsverket infört en snabbprocess för dem som man snabbt kan se har skäl att få stanna. (DN)Vilket är de flesta (95 %)trots att man infört kravet att man måste visa att man är personligt förföljd.
Enligt Migrationsverkschefen Dan Eliasson har de flesta klara identiteter och trovärdiga berättelser.
Alltså har de allra flesta asylskäl som kommer hit från Irak. Så argumentet att det bara är lycksökare som kommer hit håller inte.
Det är bra att man handlägger ärendena snabbt så de som får stanna snabbt kan komma in i samhället. Men detta ställer också krav på mottagandet. Om detta skrev jag i gårdagens blogg. Det finns orter som skriker efter arbetskraft.

Sedan tycker jag, i likhet med många andra, att Sverige inte ensamt ska ta emot flyende irakier. Större press måste sättas på övriga EU. Och rimligtvis borde de länder som varit med och ställt till det där borta ta ett större ansvar.
Fast om man läser en artikel i SvD så går inte heller Sverige fria från skuld eftersom vi levererat granater till USA:s armé. Granaten har sylvassa pilar som flyger iväg när granaten avlossas. All ammunition är av ondo men denna typ är ännu värre.

Granaten är utvecklad primärt för USA:s armé. Vilket i princip är emot riksdagens beslut om vapenexport. Läs mer i Sydsvenskan.

Nog för nu. Solen som fanns i morse är borta. Men jag börjar väl med att åka och hämta den uteblivna tidningen. Så får jag se vad det blir med resten av dagen.

Inga kommentarer: