tisdag 9 oktober 2007

Bilkok, vänsterblocket och mer våld mot unga

Måste nog se över min bil. Idag kokade den när jag satt i bamsekö i Göteborg. En långtradare hade tappat ett släp mitt i morgontrafien. Så hela stan var igenkorkad. (GP)
Som tur var kunde jag svänga av och låta bilen vila en stund. Men jag kom inte riktigt i tid till kursen.
Göteborg måste nog göra något åt sin trafiksituation.
Om jag inte skulle långt ut från centrum skulle jag bergis åka tåg. Om nu de går förstås. Det är aldrig hundra säkert.

Under tiden jag stått och mässat om egenskaper hos fält i databaser har det ändå hänt en del i stora vida världen.
Fast när jag åkte hemifrån i morse så var Peter Erikssons uttalande om att han inte vill ha med vänstern första nyhet på SvD. Den ligger fortfarande som första nyhet fast i annan tappning.
Om det är så att orsaken till utspelet är taktik för att synas och profilera sig, som SvD:s läsare, skriver så är väl syftet nått.

Men visst kan jag hålla med ledarbloggen på SvD att vänsterblocket är inget regeringsalternativ. Hur ska de tre före detta samarbetspartierna kunna hitta en enighet inför valet 2010 när en av de forna samarbetspartnerna går ut och baktalar (!) en annan nu. (Eriksson kallade ju Ohly för bakåtsträvande.) Det sistnämnda kan jag i och för sig kan hålla med om. Men Eriksson borde lära sig att tänka först och tala sedan. Han har gjort grodor förr.
Ohly vill inte ha allians med mp heller så då är de väl överens. (DN)

Fortsättning följer säkert. Ska bli intressant att följa.

I SvD kan vi också läsa att det skett en ny misshandel av en ung människa som fick föras till sjukhus i ambulans. Var ska det sluta? Förutom det jag skrev i morse är det också viktigt att påpeka att man måste arbeta hårt för att minska bruket av droger och alkohol bland ungdomar. Vad jag förstått är det ofta påverkade personer som utför dåden men inte alltid.

Jag måste igen påpeka detta med den liberaliserade synen på droger. Jag tror inte att den för något gott med sig.

Nu ska jag ägna mig åt Office 2007.

Inga kommentarer: