söndag 21 oktober 2007

Inkomstgaranti

Så kom den då. Insändaren i Borås tidning där jag beskrivs som att jag totalt skamlöst och utan och etik och moral skulle utnyttja skattebetalarnas pengar. Den som skriver påstår att jag på grund av alla fritidssysselsättningar inte skulle ha tid att arbeta eller söka arbete.

Jag förstår att när man inte har alla fakta, att mitt beteende kan synas omoraliskt och oetiskt. Jag skulle nog själv reagera så.

Men jag har målmedvetet jobbat för att återuppta mitt företag och börja utbilda i att använda datorprogram igen. Tyvärr är det inte så lätt när man varit borta i fyra år. Det går åt mycket tid till att plugga in program. Tid som jag inte kan fakturera någon. Och framförallt måste någon vilja ha mina tjänster. Kunderna sitter inte och väntar i fyra år.

Alternativet var att gå ut och söka jobb. Men det är inte lätt när man är 60 år. Även om man suttit i riksdagen. Och jag tycker att det jag håller på med är roligt. Ibland lite för roligt. Det blir sena nätter många gånger för att jag fastnat i något datorproblem som jag måste lösa.

Syftet med garantin är ju att man ska ha ett skyddsnät under en tid för att kunna komma tillbaka till arbetslivet. Jag tycker att jag använt min tid väl. Jag är tillbaka på banan som datalärare. Även om inte intäkterna har kommit förrän i slutet av perioden. Och jag därför inte kunnat dra av dem på min inkomstgaranti. Jag har enskild firma och kommer att lämna en noggrann redogörelse över mitt bokförda resultat och lämna tillbaka de pengar jag fått för mycket. Det har varit svårt att förutse hur mycket pengar jag skulle tjäna. Uppdragen kommer ofta med väldigt kort varsel.

Att vara företagare är en tillvaro med mycket osäkerhet. Många tror att bara för att man har ett företag så ramlar pengarna ner från himlen. Om det vore så väl så undrar jag varför inte alla startar företag. Men det är faktiskt hårt och envetet arbete som många gånger inte betalar sig särskilt bra.

Visst har jag några fritidssysselsättningar. Inklusive att vara fritidspolitiker. Och jag har en del att ta igen när det gäller att träffa vänner och barn och barnbarn. Sådant som inte hanns med när jag satt i riksdagen. Och var i tjänst 24 timmar om dygnet 365 dagar om året. Därmed inte sagt att jag inte tyckte att det var roligt och intressant att sitta i riksdagen.

Igen blir jag så trött på att försvara mig och det jag gör. I stället för att förbereda kurser och ut och jaga intäkter. Självklart hade jag velat ha fler uppdrag tidigare.

Och jag har inte bestämt reglerna. Och den 2 november måste jag försörja mig själv. Det ska bli riktigt skönt.


4 kommentarer:

Anonym sa...

Kan tyvärr inte hitta insändaren på nätet. Har dock mindre förståelse för att du måste hålla ett "försvarstal". Personen som angriper dig borde själv försöka starta ett eget företag och sedan försöka leva på det när alla skatter, avgifter, pappersarbete mm är betalda/avklarade. Det finns andra saker i vårt vackra land som borde agripas och rättas till och den listan skulle säkert bli väldigt lång. Tyvärr, men vi kan kanske börja med en trivial grej. CO2-utsläppen. På BT:s hemsida finns ett foto på en som håller på att blåsa bort löv med en bensinmotor-driven blåsapparat=CO2-utsläpp. Var har de tillförlitliga räfsorna tagit vägen? Och har du lust att föra en klimat-debatt står jag gärna till tjänst, men förvänta inte att jag har en känd/ökänd amerikansk som förebild.
Igår när du förmodligen var ute och spelade tennis cirkulerade en polishelikopter över Borås. Var dom där för att beundra din backhand?

Anne-Marie Ekström sa...

Egentligen borde jag inte hålla försvarstal men eftersom uppfattningen härskar att företagare skär guld med täljknivar så är jag tvungen. Tyvärr finns det ju företagare som missbrukar sitt företagande. En annan liten artikel i BT vittnar om detta.
Så här års spelas tennisen inomhus och i Sandared. Och det är min forehand som är mitt starkaste vapen.
Men jag undrar som du varför polishelikoptern cirkulerade ovanför Hässleholmen.
Sedan är CO2 diskussionen viktig. jag brukar ta upp den med jämna mellanrum. Återkommer.

Anonym sa...

Ha, att vara konsult innebär att man måste lägga tid på egen utveckling emellanåt. Det är således ingen ursäkt för att behöva utnyttja en smaskig inkomstgaranti. Att du har varit ”borta” i fyra år är heller ingen ursäkt. Ingen har ”alla fakta”, men du har tydligen rätt bild för att kunna avgöra om någon annan ska tycka något om att ditt kassaflöde är välförtjänt eller inte.

Att använda sin tid väl, är det att spela tennis, dricka vin och resa runt lite ute i världen? Jag vet få arbetslösa som har den vardagen. Hur gick det förresten med din säljbroschyr om dig själv?

Det går fint att sitta och hymla om att fina invandrare har bra kompetens med sig från andra länder som vi måste kunna utnyttja. Själv kan hon inte utnyttja sin befintliga svenska kompetens för att bli attraktiv på arbetsmarknaden. *pekar finger*

Jag tycker inte ett dugg synd om dig som måste gå ut och söka jobb, och att du uppfattar det som svårt. Förhoppningsvis blev din lilla inkomstgaranti en liten tröst i alla fall.

/Skattebetalare

Anne-Marie Ekström sa...

Du behöver inte tycka synd om mig och jag har inte satt reglerna om inkomstgaranti. Mitt mål har varit att fortsätta med det jag sysslade med förut. Det vill säga att undervisa i data. Jag har lyckats.
Trot eller ej men jag tycker att det är jätteroligt. Jag tycker inte alls att det är trist att få uppdrag. Men det har tagit lite tid. Och att få lite tid på sig det är inkomstgarantins syfte.
Jag har arbetat i hela mitt liv. Nästan alltid med massor av övertid.
Nästan aldrig haft en sjukdag. De kan nog räknas på handens fem fingrar. Och är 60 år.
Att vara borta från ett jobb i fyra år är inte lätt. Att få ett annat jobb vid 60 års ålder är inte heller lätt.

Och att vara riksdagsledamot innebär att man ska stå till tjänst 24 timmar om dygnet 365 dagar om året. Jag har nog aldrig haft mer än en vecka helt sammanhängade ledigt på hela tiden. Och som egen företagare lär jag få vara försiktig med att ta ledigt. Jag lär få rätta mig efter kunderna. Så var det innan i alla fall.
Och det låter som om jag skulle hålla på att spela tennis hela dagarna. Det är en fritidssysselsättning jag hållit på med i många år. Och dessutom är det bra att röra på sig.
För övrigt så är broschyren är dessutom klar.
Dessutom skulle det vara skönt att kunna koncentrera sig på arbetet och inte behöva stå till svars för att jag har försökt att ta till vara det här året. Ta reda på dem som inget har gjort i stället.