lördag 5 januari 2008

Trettondagsafton

Nu är snart helgerna slut. Och Sverige startar igen. Om vi inte blåst bort innan dess. Onekligen rör sig träden oroväckande utanför mitt fönster och det viner i husknutarna. Får en viss känsla av déjà vu. Det vill säga att jag varit med om detta tidigare. Fast det kanske inte är lika allvarligt som under stormarna Gudrun och Per. Snön lär komma senare idag. Så det blir inneväder idag också. Och jag har att göra så det gör inget. Förutom att jag nog behöver frisk luft.

Lite kring dagens rubriker.

Från krisen i Kenya fortsätter rapporterna men nu handlar det om den humanitära kris som människorna hamnat i. (SvD, DN) Missnöjet med valresultatet och de våldsamheter som uppstått som en följd av att man tror att det förekommit valfusk har nu orsakat en humanitär kris. Ett antal människor har dött och flera hundratusen har tvingats lämna sina hem och lider brist på mat och tak över huvudet. Omvärlden försöker att medla och även FN-chefen Ban Ki-Moon har varit i kontakt med ledarna. Men snart har säkert omvärlden glömt situationen i Kenya precis som det nedslagna demokratiförsöket i Burma är glömt.
Men vi får inte glömma och när det gäller bistånd är det viktigt att det finns fokus på demokratiutveckling. Läs gärna Birgitta Ohlssons (fp) pressmeddelande här.

Annars handlar rubrikerna om var man ska göra av sina granar och Telias problem med e-posten. Förra gången det var problem med e-posten drabbades jag men nu verkar det som om jag får den post jag ska. Fast jag vet ju inte. Det dyker ner ett och annat e-brev i alla fall.
När det gäller granar borde det vara självklart att man inte ska kasta ut den från balkongen. Men tyvärr har det blivit så i mycket. Det är alltid någon annan som ska plocka upp efter mig.

Nästan varje dag skrivs också om någon som råkat ut för våldtäkt. Idag finns flera artiklar som handlar om detta. Även en man som råkat illa ut.

Det är aldrig tillåtet att göra något mot någons vilja men ibland undrar jag varför man utsätter sig för risken att råka illa ut genom att följa med hem till män(niskor) man inte känner. (SvD) Självklart ska den som begår en våldtäkt straffas för det är ett brott att tvinga någon annan att göra något man inte vill men ibland kanske det vore klokare att tänka efter före innan man utsätter sig för risken. Men för den skull kan man inte säga att kvinnan får skylla sig själv.

Inga kommentarer: