torsdag 10 januari 2008

Lite av varje i mörkret

Inser att jag inte skrivit något idag på bloggen. Egentligen har jag i sena kvällen kommit igång med funktioner och procedurer i Access så det är svårt att sluta. Det tar lite tid att reda ut varför ett plus inte alltid är ett plus.

Fast ett plus vore det ju förstås om solen kom fram någon gång. Vi kanske har haft något mer sol här i Borås än Kronobergs län men det är inte mycket. (DN, SvD) Och en liten stund i förmiddags ramlade nederbörden ner som snö och det lyste upp tillvaron lite grann i alla fall tillfälligt även om den nu har regnat bort. Har funderat över om jag ska ha kvar all julbelysning tills solen kommer fram. Men man vet ju aldrig. Jag kanske får ha den framme till påsk. Nåväl. Den får stanna kvar några dagar till.

Jag längtar nog lite grann efter att kunna spänna på mig skidorna och glida iväg. Kommer klimatet att ställa till det så att vi inte får några skidvintrar här i Borås?

Klimatet talade vi i alla fall om igår kväll i folkpartiet i Södra Älvsborg. Just nu diskuterar folkpartiet i hela landet vad som måste göras med koldioxidutsläppen. Att något måste göras tror jag åtminstone de allra flesta är på det klara med, men hur det ska göras finns det delade meningar om. Men det måste också göras förändringar inom många områden för att sänka koldioxidutsläppen.

Något som har anknytning till det lokala här i Borås är att bygga den så kallade Götalandsbanan mellan Göteborg och Stockholm. Att åka tåg i stället för att flyga minskar koldioxidutsläppen en hel del.

En annan händelse idag som vände upp och ner på tillvaron lite grann är att jag har fått besked om att jag sitter i skatteverkets nya insynsråd. En uppgift som jag inte vet så mycket om eller hur många möten per år det blir men det känns som en spännande uppgift. Om skatter har jag ju en del synpunkter. Men det är också en viktig uppgift. Skatter berör ju alla. Erfarenhet har jag från fyra år i riksdagens skatteutskott och ett antal år som egen företagare.

Ska se om jag hittar några intressanta rubriker bland dagens händelser att filosofera över innan sängdags. Men det får bli i ett annat inlägg.

Inga kommentarer: