torsdag 17 januari 2008

Saknad av mat och konstgjord mat

Vädret är som vanligt. Mörkt och trist och blåsigt. Förkylningen är på väg att gå över. Men Jag får väl försöka hålla tyst idag. Så inte den lägger sig på rösten. Det är inte så kul att inte kunna prata när jag ska hålla kurs nästa vecka. Råkade ju ut för det i höstas.

Men en förkylning är ju ändå övergående. För det mesta i alla fall.

Det finns betydligt allvarligare problem runt kring vår jord.

Det är skrämmande att 3,5 miljoner barn årligen dör av undernäring. Detta enligt forskningsstudier som presenteras idag. 80 procent av barnen bor i 20 av världens länder presenteras i forskningsstudier idag. (DN, SvD) De flesta ligger i de tropiska delarna av Afrika, Sydasien samt Burma, Nordkorea och Indonesien. Genom att fokusera på dessa länder med hjälp skulle man kunna uppnå tre av milleniemålen (mer om milleniemålen finns här) som gäller barnhälsa och mödradödlighet. Men hur ska omvärlden kunna hjälpa länder som diktaturstaterna Burma och Nordkorea? Viljan att förändra måste ju komma från länderna själva. Bistånd som ges till diktaturregeringar riskerar alltid att hamna i fel fickor. Inte komma dem till del som verkligen behöver dem. Därför måste det allra viktigaste vara att stödja demokratireformer inte pumpa in pengar i korrumperade länder. Men det känns inte bra att under tiden så dör barn för att de eller deras mödrar när de väntar dem inte får tillräckligt med mat. Därför brådskar det med demokrati.

I samband med demokratidemonstrationerna i Burma startade folkpartiet en insamling till demokratirörelsen i Burma. Här finns mer om denna.

Från undernäring till "övernäring" eller vad man nu ska kalla detta med att kommer att finnas klonat kött inom en inte alltför avlägsen framtid. (SvD)Det känns inte bra. Av många skäl.

Om man över huvud taget ska äta kött så är det viktigt att köttet kommer från djur som har mått bra. Men enligt forskning så är det stor risk att klonade djur blir missbildade och får sjukdomar. Många växer för snabbt. Förutom dessa risker känns det helt fel att gå emot naturens egna lagar. Klonat kött känns oetiskt och jag förstår inte varför det ska behövas. Djuren som växer upp måste i alla fall ha mat och om stor del blir sjuka förstår jag inte vitsen. Jag kommer inte att köpa det i alla fall. Och de barn som inte får tillräckligt med mat idag har ingen som helst nytta om det produceras kött på konstgjord väg.

Nu får jag nog ägna mig åt att botanisera bland organisationsscheman i PowerPoint. Är det någon som vill ha en ny organisation så kan jag nog åta mig det på pappret i alla fall.

Inga kommentarer: