tisdag 8 januari 2008

Rondeller och poliser

Vi behöver mer ljus. Det har norska studier konstaterat. Det sägs just nu på nyheterna på TV. Jag håller med. Var finns ljuset? Fast det är väl ingen idé att hänga upp sig över något som inte finns, just nu i alla fall. Bara dimma och dis.

Vad värre är att jag kommer att bo mellan två rondellbygganden som pågår samtidigt i vår. Kan läsas i Borås Tidning. Jag måste passera något av dem för att få kontakt med yttervärlden. Hoppas verkligen gatukontoret tänkt på det så att det inte bildas onödigt långa köer. Men det kanske medverkar till att de som inte behöver köra igenom Hässleholmen kör en annan väg. Och när rondellerna väl är klara blir det säkert bra. Även om jag tycker att det behövs göras en del mer åt genomfartstrafiken. Jag har svårt att förstå varför man inte kan sänka hastigheten utanför Fjärdingskolan. Även om det finns gångtunnlar under vägen så används de inte alltid, kanske blir bättre när de nu ska få en ansiktslyftning, utan människor springer rakt över gatan i mörkret. Livsfarligt.

Inte hjälper väl mer närvarande poliser på Hässleholmen mot rusandet över vägen men det skulle onekligen bidra till att förbättra tryggheten i allmänhet inom området. Men det ska inte vara poliser som kommer när det redan har hänt något utan poliser som finns där jämt och som kan jobba i förebyggande syfte. Men polisens resurser räcker inte till till allt. Tyvärr.

Rikspolisstyrelsen lovar nu att de nya poliser som ska komma fram till 2010 ska vara mer synliga i samhället. (DN, SvD) Det skriver den tillförordnade rikspolischefen i en debattartikel i DN idag. Det känns positivt. Som jag skrev på min blogg igår tror jag att det många medborgare efterlyser är just att kunna känna trygghet. Och fler vill se poliser på gator och torg. (DN)

Sedan är inte fler poliser allt. Det är det förebyggande arbetet som är viktigast. Där har både föräldrar och skola och samhället i övrigt en viktig roll för att medverka till att barn och ungdomar känner trygghet och både blir sedda och bekräftade. Förebyggande arbete mot alkohol och drogmissbruk. Och mycket mera.

Nej nu får jag kasta mig över accessen.

Inga kommentarer: