fredag 18 januari 2008

Aktuellt om stormen

Efter På spåret och Let´s dance så tänkte jag ta en tidig kväll i säng med en bok men så råkade jag läsa några bloggar om stormen. Stockholmare som sitter och är avundsjuka för att de inte får hus och vägar förstörda. Och tycker att "bonnläpparna" borde försäkra sina skogar. Att man inte förstått att vi lever av skogen och att vi behöver skogen för att vi inte ska få ännu värre stormar. Och att man inte kan försäkra sig helt när det gäller skogen. Det är mycket krångliga regler.
Fast det är klart. Har man inte sett verkningarna efter de tidigare stormarna så kanske det är svårt att förstå. Och bor man mitt inne i Stockholm är det nog också svårt att förstå att en del knappt fått tillbaka telefonen efter stormen Gudrun.

Själv hamnade jag mitt i Gudrun. Skulle ta mig hem från Göteborg till Borås. Gick ganska bra nästan ända hem. Som tur var hade jag valt att åka buss. Tågen gick inte alls. Med nöd och näppe klarade bussen att inte bli träffad av ett träd. Glad och lycklig åkte jag med bilen jag haft parkerad vid stationen. Men ända hem kom jag inte, för där låg flera träd över vägen. Jag kunde parkera en bit ifrån och gå hem de sista 500 meterna. Mycket obehagligt att höra träden knaka inne i skogen. När jag hämtade bilen dagen därpå låg åtminstone tre träd över den väg jag gått. Jag klarade mig bra. Värre var det med alla som levde utan ström och telefon i månader.

Jag tänker helt klart hålla mig inomhus tills stormen bedarrat. Vilket också man rekommenderar. (SvD)

Men nu börjar det vina kring husknuten. Så nu är den nog på väg. Tror inte att jag har något löst som kan blåsa bort i alla fall.

Passar på när jag ändå är inne och skriver att filosofera lite över nedgången i tittarsiffrorna på Aktuellt efter omläggningen till mer djupgående rapportering. (SvD)

Jag tror det finns flera förklaringar. Dels tror jag att det är som aktuelltchefen säger. Att det är större konkurrens i nyhetsrapporteringen. Alla nyheter hamnar på tidningarnas eller TV-kanalernas nätsidor nästan innan händelsen har hänt. Sedan är det så att vi lever i en snuttifierad tillvaro. Vi ska veta lite om allt. Att då sätta sig i lugn och ro och titta på ingående rapporter och analyser har vi inte tid till.

Det finns också de som inte alls heller bryr oss om vad som händer och sker i landet eller världen.

Det som rapporterades för några dagar sedan om att många inte ens vet vilken regering vi har i landet är ett tecken på det. Det som händer i kändisvärlden är mer intressant än de beslut som fattas av riksdagen och kommunfullmäktige. Beslut som påverkar allas egen tillvaro.

Nu får det nog bli sängen i alla fall.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Stockholmaren du talar om skojade ju men någon knäppgök som kommenterade, någon icke läskunnig...

Men han gillar ju inte folkpartister vilket väl är illa nog? :-)

Anne-Marie Ekström sa...

Då förstod jag nog inte skämtet. Men borttagen är min kommentar i alla fall. Kanske för att jag är folkpartist då.