lördag 25 augusti 2007

VM och bananfotboll

Lördagsmorgon och vädret verkar så där. Men vad gör det? Jag har massor att göra inomhus som jag struntat i när solen sken. Kul om det ändå blir hyfsat väder i kväll när jag ska ut och åka båt och äta räkor. Inte en stor en utan en lite mindre, Svanen, som går på Öresjö i Borås. Mer om båten finns här.

Och så har VM i friidrott börjat.
Och bra dessutom för Carolina Klüft, åtminstone just nu. (SvD)
Hoppas framgångarna håller i sig. Men det är många som sitter framför TV:n och håller tummarna i drygt en vecka för Holm, Klüft och "Musse" och alla de andra. Så det ska nog gå vägen.

"Musse" ja, eller Mustafa Mohamed, hinderlöparen från Somalia. Ibland funderar jag över varför det är helt ok att ha en annan etnisk bakgrund om man är en duktig idrottsman eller kvinna. Där hörs inga krav att de ska återvända till sitt hemland. Som när det gäller andra mer anonyma invandrare.
Kan det vara så att det beror på att man just har ett ansikte på en person. Han tillhör ingen anonym massa av personer som vi infödda svenskar kallar invandrare och som egentligen kommer från helt skilda kulturer och som har kommit hit av olika orsaker. Det är när "invandraren" får ett ansikte som vi märker att han eller hon är precis lika mycket människa som någon annan. Med kunskaper, talanger, drömmar och visioner för sin framtid.

Som jag skrivit många gånger förr. Det allra viktigaste är att den som kommer hit så fort som möjligt kommer in i det svenska samhället och då är ett arbete det absolut bästa sättet. Alliansregeringen med integrationsminister Nyamko Sabuni i spetsen har bland annat kommit med förslaget om instegsjobb som innebär att det blir lättare att anställa en invandrare.

Men vi alla andra som redan tillhör det svenska samhället måste också släppa in den som står och knackar på dörren.

Något som lite hör ihop med detta.

Jag läste en rubrik på DN:s hemsida som gjorde mig lite förbryllad.

"Banankastning kan ge hårda straff".

Vad då banankastning? Tills jag i artikeln förstod att det finns fotbollssupportrar som kastar in bananer på motståndarlaget. Anledningen till att det skulle bli hårda straff var att det betraktades som rasistiskt eftersom motståndarlagets målvakt var färgad.
Supportrarna, AIK:s, svarar med att det inte alls är rasistiskt. De har alltid kastat bananer på Djurgården.
Ibland upphör jag aldrig att förundras. Oavsett av vilket skäl så verkar det synnerligen korkat att kasta mat på en fotbollsplan. Supportrarna hör väl mer hemma på dagis än på en fotbollsläktare.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi kan ju lämna frågan om intelligensnivån hos banankastarna därhän tills vidare. Det intressanta med banankastandets upphörande är att det ska förvinna därför att det kan tolkas som rasistiskt. Frågan är ju vem som ska avgöra vad som kan uppfattas som rasistiskt. Med tanke på hur den svenska flaggan kidnappats av diverse rasistiska element de senaste 25 åren utgår jag från att Svenska fotbollsförbundet snarast tar fram nya och ej blågula landslagsdräkter.

Kalle K sa...

Pajkastning eller banankastning, vem bryr sig? Fotboll är inte till för intellektuella.