tisdag 28 augusti 2007

Smugglare, pensioner och privata fängelser

Tar en liten paus i administrationen. Bokföring måste göras. Jag kom också på att jag inte betalat in skatten för augusti. Ingen stor summa och snabbt tillrättat med internet-inbetalning men det är ändå pinsamt. Där får jag stå i skamvrån.

Har också hjälpt en ung tjej som föll ihop på gatan precis utanför. Osams med killen. Hoppas att det inte är allvarligt. Rädd blev jag i alla fall.

Snart är det dags för Susanna Kallur att springa. Och senare Mustafa Mohammed. Ska hålla tummarna så det knakar.

Trots VM finns det även andra nyheter.

Jag tror inte på att de smugglare som försökte ta in 40000 cigaretter i landet använder alla för eget bruk. (DN) Som de påstår att syftet är. Vad jag kan påminna mig från den tid jag ägnade mig åt sådant för länge sedan, rökning alltså inte smuggling, så finns det väl ett bäst före datum även för cigaretter.
Visst de skulle nog räcka i ett och ett halvt år om de två delar på dem och röker 40 cigaretter om dagen. Men ganska långsökt.

Sedan kan jag hålla med om att pensionsbeskeden inte är så lätta att tolka. (DN)Hur bra skulle det inte vara om man på ett enkelt sätt kunde få ett sammanlagt belopp vad man förväntas få i månaden i pension under olika förutsättningar. Pensioner är svårt.

Justitieministerns uttalande om privata fängelser har mött motstånd från de andra partierna i alliansen. (SvD) Det gläder mig. Jag tycker att en del annan verksamhet som bedrivs inom det offentliga kan i stället privata företag bedriva. Men när det gäller kriminalvård så tror jag inte på den idén.
Fast som vanligt så används rubriker som talar om splittring. Varje gång något parti tycker annorlunda än regeringskamraterna är det fråga om "splittring" enlig media.

Debatten skulle fullständigt dö ut om inte de olika regeringspartierna fick komma med egna förslag. Sedan kan dessa köpas av de andra eller kastas i papperskorgen. Eller bli till en kompromiss.

Nu är det snart dags för VM

Eftermiddagsnotering

Det gick ju bra för Kallur som gått till final och nästan bra för Mustafa som kom fyra. Bra kämpat i alla fall. Nu får vi hålla tummarna i morgon igen för Susanna Kallur.

Inga kommentarer: