tisdag 28 augusti 2007

VM, flaskvatten, fetma mm


Solen skiner men det är betydligt kallare idag. Hösten är nog på ingång. Så var vädret avklarat.
Sömen har varit lite si och så i natt. Jag vaknade mitt i natten av en mardröm. Brukar annars sova bra. Förmodligen är det fullmånens fel. Så nu var också det avklarat.

Så ska jag göra dagens bekännelse. Jag är en stor miljöbov. Dricker flaskvatten. Jag har försökt sluta men så står Ramlösaflaskorna där med sina olika smaker, särskilt granatäpple, i affären och riktigt ropar efter mig. Kom hit och ta mig. Jag vet att jag borde försöka sluta. Ska försöka att låta bli när jag druckit ur flaskorna jag har hemma. Ska dock inte ses som ett löfte. Lovar att återkomma med rapport.

Så till det som händer i stora vida världen.

VM fortsätter med ömsom vin ömsom vatten.
Idag gäller det att hålla tummarna för bland annat Susanna Kallur i semifinalen i 100 m häck och Mustafa Mohamed i 3000 m hinder, allmänt kallad Musse. Wissman har överträffat sig själv igen och satt svenskt rekord. (SvD, DN)

Till något helt annat.

Idag lägger justitieministern ett förslag till en lag om att extrema tidskrifter ska vara förbjudet i fängelset för fångar som begått sexualbrott. (SvD, DN)

Detta förslag tycker jag är helt rätt.

Ett fängelsstraff ska förhoppningsvis inte bara vara ett straff utan också vård för att komma från sitt brottsliga beteende. Att då en person som begått sexualbrott ska få läsa extrema porrtidningar måste ju vara kontraproduktivt.

Ingen skulle komma på idén att tillhandahålla alkohol till en som sitter inne för rattfylleri eller narkotika till en som begått narkotikabrott. Inte på laglig väg i alla fall. Att det sedan förekommer ändå är en annan sak som måste tas itu med.

Däremot tror jag inte på idén med privata fängelser som justitieministern flaggar upp för i artikeln i SvD.

En intressant och tänkvärd artikel är den som handlar om fetma i USA. Enligt en amerikansk hälsostiftelse så lider två tredjedelar av de vuxna och runt 25 miljoner barn av fetma eller övervikt. Detta anses påverka USA:s konkurrenskraft. (SvD)

I Sverige är vi väl inte riktigt där och förhoppningsvis kan vi undvika att vi i Sverige hamnar i samma situation. Genom att äta bättre och röra oss mer. Detta är särskilt viktigt när det gäller barn och unga.

Det minsta man kan begära är att skolor inte säljer godis till barn och unga.

Med anledning av en motion till kommunfullmäktige i Borås kommer Brämhults kommundelsnämnd att avge ett yttrande om just detta på kommande möte på torsdag. Här finns yttrandet. OBS. Ännu inte beslutats.

Nu får jag nog ägna mig ett tag åt databaser och dessutom måste räkningar betalas. Plus lite annat.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fortsätt drick bubbelvatten - men välj de lokala alternativen: Loka och Ramlösa. Då är det inga problem!