torsdag 9 augusti 2007

Svek av olika slag

Igen har det hänt. Att personer som blivit invalda för ett parti bytt parti men ändå envist vägrar lämna den församling som de blivit invalda i. Jag kan inte annat än att hålla med de läsare som enligt SvD tycker att det är ett svek mot väljarna. Den som ändrar åsikt och byter parti måste omedelbart lämna och låta dem som kommer näst på listan träda in i stället.

Det är i detta fall två moderater som blir socialdemokrater i stället eftersom de är missnöjda med den moderata ledningen. Det skriver de i en debattartikel i SvD idag. Men de sitter kvar som vildar i fullmäktige.
Under förra mandatperioden i riksdagen var det också två personer som bytte parti men ändå satt kvar. Bland annat Gudrun Schyman som dessutom använde sin riksdagsplats för att starta ett nytt parti. Det är fullständigt oacceptabelt att lura medborgarna på detta sätt.

I en annan debattartikel i SvD skriver en mamma om hur hennes dotter gång på gång blir misshandlad av sin man. Det finns bevis men hon vill inte anmäla honom. Av rädsla för vedergällning. Som mamman skriver i artikeln så finns det lag som säger att om ett djur blir illa behandlat har myndigheterna rätt att träda in och frånta den personen djuret. Utan att djuret behöver vittna. När ska människor få samma lagstiftning. Denna kvinna har blivit sviken av samhället.

Än en gång. Jag förstår inte de monster som tar till våld, särskilt mot den person som han eller hon säger sig älska. Och jag förstår inte varför det inte kan gå in i en del folks hjärnor att man inte äger en annan människa.

Igår diskuterades detta med civilkurage. Den diskussionen fortsätter i dagens SvD.
Att stifta en lag som innebär att man har skyldighet att ingripa tror varken en polis eller en läkare som framträder i artikeln på.

Polisen varnar också för att ingripa själv eftersom risken att fler blir skadade är större ju fler som ingriper. Men man ska ringa polisen och stanna för att eventuellt kunna vittna.

För att kunna få fast en förövare krävs det bra vittnen. Och att vittna idag är modigt. Många är rädda för att vittna på grund av att de är rädda för att råka ut för repressalier.
Så får det heller inte vara. Vittnen måste få skydd och kanske inte behöva ställas öga mot öga med förövaren.

Nu måste jag ägna mig åt annat.

Har slitit hårt på förmiddagen med att beställa ett dataprogram via internet. Problemet var att jag hade ett inloggningsid som jag inte visste att jag hade. Jag har nog aldrig beställt något därifrån tidigare men varit inne och hämtat gratisprogram.

Till slut lyckades jag få fram både id och lösenord. Undrar bara om varan kommer fram på adressen med BORÅS först sedan Västra Götaland och till sist postnummer. Verkar vara "the american style". Men postverket är ju skickligt.
Så om någon vecka ska jag kunna friskt konstruera foldrar och affischer. Efter att jag gått på kurs förstås i början av veckan.

2 kommentarer:

Kalle K sa...

Som folkvald får man göra som man vill. Det enda ansvar man har är ansvaret inför väljarna. Ett mandat är ett mandat. Ett politiskt uppdrag är inte som ett jobb där någon har talat om exakt vad som skall göras.

Att dessa moderater nu byter läger är ytterligare ett tecken på att våra riksdagspartier alla är olika varianter av socialdemokrati.

Vi ser borgerliga argumentera för varianter av fastighetsskatt, liberaler som är för statlig klåfingrighet och kommunister som inte vågar kalla sig för kommunister. Snart är det bara en kuvad liten del inom kristdemokraterna som vågar stå upp mot könsneutrala äktenskap. Alla tävlar om att vara mest politiskt korrekt. Alla vill vara som sossarna, men med en lite annorlunda pikant färg. Det behövs förändring. Nu.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.