tisdag 7 augusti 2007

Kaffe, utlämnade namnlistor, städbolag och ovilja att arbeta


Innan jag fått kaffe i mig på morgonen så är jag inte vaken.

Nu visar det sig också att det inte är helt fel att dricka kaffe om man är äldre och kvinna. Det var väl det jag visste.

I en studie i Frankrike har man konstaterat att om äldre kvinnor dricker minst tre koppar kaffe om dagen så kan ett eventuellt insjuknande i demens skjutas upp. Enligt forskarna har man inte bevisat att koffein skyddar mot demens men man menar att koffeinet har förmåga att förhindra nedbrytning av nervceller.

Minnesförmågan för männen som ingick i studien påverkades inte. (GP, SVT, SvD)

Tidigare har studier påvisat att till exempel lax och mörk choklad är bra för minnet. Ingen dålig diet. Lax, kaffe och mörk choklad.

Igår var den svenska offentlighetsprincipen på tapeten i media. I min blogg igår skrev jag om hur viktigt det är att värna denna.

Jag har inte ändrat min uppfattning men när jag läser om att namn på poliser och anställda på kustbevakningen lämnats ut till en person med högerextrema värderingar så kan man fundera över var gränsen går. Gruppen personen tillhör anser att poliser är en militär fiende och ska avlivas. (SvD, DN)

Nu pågår en utredning om den som lämnat ut uppgifterna gjort fel. Det är tydligen oklart om vad som gäller. Myndigheter inom totalförsvaret kan sekretessbelägga personallistor enligt domar i regeringsrätten. (DN)Om det visar sig att det varit rätt enligt lagstiftningen att lämna ut namnen, är det kanske dags att ändra lagstiftningen enligt min uppfattning. Vissa utsatta yrkesgrupper måste kunna skyddas. Tyvärr har samhällsutvecklingen blivit sådan att det verkar vara nödvändigt.

Den nya lagstiftningen med skattereduktion på hushållsnära tjänster har nu resulterat i fler nystartade företag. (SvD, DN) Att få fler företag, var ett av motiven till att genomföra lagändringen. Att göra svarta jobb vita ett annat. Till gagn för alla dem som idag arbetar svart inom denna sektor. Utan försäkringar och pensionspoäng. Att svarta jobb blir vita ger också mer skatteintäkter till staten.

Dessutom ges mer utrymme för fler familjer att umgås med varandra när de kan leja ut hushållsarbetet, eller en del av det, till ett rimligt pris.

Och till någon som är proffs på det. För att det krävs en hel del kunskap idag för att kunna städa. Trot eller ej, men det fick jag klart för mig när jag gjorde studiebesök i Skövde på en utbildning för invandrarkvinnor som lärde sig allt om vilka rengöringsmedel man kan använda till vilka golv och mattor.

Det är verkligen dags att sluta kalla de som utför städarbete, antingen det är på en arbetsplats eller i hemmet, för pigor.

En liten sista kommentar. Hittade just en artikel i Aftonbladet om ett par utanför Linköping som inte vill arbeta. Utan vill leva på socialbidrag resten av livet eftersom "konventionellt arbete är förkastligt" enligt dem. Har de någon gång funderat över att det är andra som får utföra det "förkastliga" arbetet och försörja dem. Frågan är om de är helt friska psykiskt sett.

Nu ska jag sätta fart med annat så jag också hinner njuta av solskenet idag. Det är inte säkert att det varar så länge.

6 kommentarer:

Kalle K sa...

Demens? Du? Näää... Kom igen.

Anonym sa...

Det är väl helt ok att de kan tycka det är förkastligt att arbeta. Lat de försörja sig själva utan bidrag fran andra som maste bekosta dem. Lat det vara ett fritt samhälle med ett fritt liv. Bara utan mina pengar.

Offentlighetsprincipen säger inte att man har rätt att erhalla alla anställdas namn. Är det bara namnen utan personnr och adresser är det ju inte sa särskilt farligt. Det är bara att bura in desa idioter för alltid eller skicka dem till Israel.

Anonym sa...

Snuskigt besöksraggande!

Kan du inte hitta på nåt själva att skriva om??????

Anonym sa...

Kunde vi ha offentlighetsprincip när sovjet stod och hotade runt hörnet så kan vi f*n ha det när några patetiska högerextremer snokar.

Hört om mycket högerextremt våld? Nej just det... För egen del vore det 100ggr mer hotfullt om det var någon med islamistisk anknytning som begärt ut listorna ...

Anne-Marie Ekström sa...

I alla fall är det gott med kaffe.
Så förstår jag inte gnället om att jag besöksraggar.
För mig är det viktiga att skriva och kommentera aktuella händelser som berör mig. Men visst är det kul att någon läser det jag skriver.

Så kan jag inte hålla med om att det inte finns högerextremistiskt våld. Det finns ett antal händelser med både mord och misshandel.

Anonym sa...

Namnlisterna är en mycket intressant fråga, med inte så klara svar.

Å ena sidan kan man säga det är privata uppgifter som inte har med myndighetsutövningen och göra ...

... men å andra sidan så har dels vittnen inte samma möjlighet att få sitt privatliv skyddat, och det minskar möjligheten att leta korruption med kopplingar till polismän.

Sedan, om polisen inte ens klarar att skydda sina egna som står upp för sina uppfattningar, hur ska då samhället kunna skydda oss andra? Det tål att tänka på. Mycket hårt.