onsdag 22 augusti 2007

Sockersug, sjukskrivning, domare och snus

En ny dag med ett blankt ark. Som ska fyllas på bästa sätt.

Vädret ser ut att bli lite sämre idag så jag kan med gott samvete tillbringa dagen framför datorn. Behöver förbereda kurser med mera.
Det är svårt med självdisciplinen när solen skiner. Fast å andra sidan så tar jag igen det jag inte gör en solig dag en mörk kväll eller en regnig söndag. Jag är ju min egen arbetsgivare. Och jag måste se till att jag tjänar pengar så jag kan överleva.

Och lite pengar över till lösgodis för tyvärr verkar jag höra till dem som fått en gen i arv som gillar socker. Finska forskare har nu hittat att sockersug kan vara ärftligt och dessutom lokaliserat en sockergen på kromosom nr 16. Men de framhåller också att man själv kan påverka sitt sockerintag så jag kan inte helt och hållet skylla på mina förfäder. (SvD, svt, DN)

Jag måste själv undvika lösgodishyllan. Jag försöker. Med olika stor framgång. Är jag trött eller deppad är det lättare att falla till föga.

Idag skriver också en person som råkat ut för utmattningsdepression om vad som hjälpte henne. (SvD) Hon lades in på psyk i Tyskland, eftersom hon befann sig där som utbytesstudent. Och fick en tioveckors rehabilitering där hon fick hjälp att strukturera sin tillvaro. Och på så sätt snabbt kom tillbaka till ett normalt liv.

Det är ju rehabilitering som saknas i Sverige. Precis som jag skrivit flera gånger tidigare. Det är i den änden man ska börja. Inte stipulera antal dagar som man har rätt att vara sjukskriven för den eller den åkomman.

I morse höll jag på att sätta kaffet i halsen när jag hörde på nyheterna i SVT om domaren som slängt sin fru i golvet fortfarande får döma i kvinnomisshandelsmål. Han själv tycker inte att det är något hinder för han har bara fått ett strafföreläggande för ofredande, inte misshandel.
Jag undrar bara var går gränsen. Vilken kvinnosyn finns hos denna man om han tycker det är helt ok att slänga sin fru i golvet?
Jag blir så arg så jag saknar ord. Först till hösten ska mannens lämplighet som domare utredas. tilss vidare borde han åtminstone inte få döma i fall som rör kvinnomisshandel. Om detta kan läsas även i SvD .

Till sist. Snuset är på tapeten igen. (DN) Och fortfarande är meningarna delade om det är skadligt eller ej. Snus är beroendeframkallande och hälsofarligt framkommer i en rådgivande EU-rapport. Men snustillverkarna själva tolkar rapporten positivt.
Det enda jag med säkerhet kan säga är att det är i alla fall bättre för omgivningen med en person som snusar, om han eller hon sköter det snyggt vill säga, än en som röker. Jag slipper bli inpyrd med rök.

Tillbaka till näringen.

Inga kommentarer: