måndag 13 augusti 2007

Rubrikernas makt

Hinner nog skriva några rader innan jag ger mig av till Göteborg för att delta i kurs.
Behöver bara komma i tid till kursen. Inte förbereda innan.

Ibland (egentligen ofta) reagerar jag på rubriker. Rubriken på en artikel är mycket viktig. Den ska vara slagkraftig så att den lockar till läsning. Men jag anser dock att den måste tala om huvudbudskapet i artikeln. Många hinner inte läsa hela texten utan bara rubriker. Med följd att budskapet blir helt felaktigt.

I dagens SvD kan man tro att hela alliansen håller på att splittras på grund av EU-valet 2009. När frågan gäller om de fyra partierna ska ha ett gemensamt valmanifest eller inte.
När det gäller själva sakfrågan så tror jag inte på det. Synen på EU är trots allt fortfarande olika mellan partierna men också inom en del partier.

Nästa rubrik. Också i SvD. "Beväpnade män jagade barn". I ingångsrubriken finns också "med träpåk" med. När jag läser ordet "beväpnad" så tänker jag tveklöst på att det är fråga om ett skjutvapen. Och rubriken säger att det bara var barn. Men när jag läser hela artikeln visar det sig att det också var vuxna med i sällskapet. Och sällskapet gav sig av i bil och påstås ha skadat en av angriparna.

I och för sig kan väl en träpåk vara ett vapen. Men rubriken kanske hade varit mer tydlig om det stått "Män jagade sällskap med barn med träpåk".

Sedan tycker jag inte vem som helst ska jaga någon med något slag av vapen. Oavsett om man tror att det är tjuvfiskare. Det är polisens sak.
DN:s version är lite annorlunda. Där finns en hund med i bilden också.
Undrar just vad som är sant.

Nu är det bäst jag sätter fart om jag inte ska komma för sent.

5 kommentarer:

Krassman sa...

Vad tycker du om Schlimgmanns kommetar om att det skulle vara ett sätt att ”förleda väljarna”? Något som jag tycker gjordes redan valet 2006. Vi ser ju nu hur många viktiga frågor som skiljer sig mycket inom den borgerlia alliansen. Precis som att du pekar på att det finns skillnader inom EU-politiken.

Anonym sa...

Varför hade barnen träpåk? Enligt rubriken jagedes barn med träpåk.

Martin sa...

Kul med en välskriven blogg som uppdateras så ofta!

Anonym sa...

Börjar likna Aftonbladet/Expressen mer och mer. Och fortsätter det i den här riktningen... ja då blir SvD historia för många läsare skulle jag tro.

Johan Hellström sa...

själv har jag gjort det enkelt för mej och läser oftast inte rubriker, eftersom de oftast är missvisande.

det har iofs lett till att jag ibland får stanna upp halvvägs in i en artikel och inse att jag inte riktigt begriper vad den handlar om.