söndag 12 augusti 2007

Festande av olika slag och så lite fåglar

Hemma igen från vandringen. Det var varmt och fruktansvärt klibbigt men vi hittade en del kantareller och det är alltid skönt att komma ut i skogen. Även om vandringen inte var superlång så var den tillräckligt lång för kaffepaus. Som delades med några gräsänder.
Alla hade samma fjäderdräkt. Så vi ställde oss frågan om det bara var honor. Men efter att ha googlat lite så har jag förstått att det bara är under vintern och våren som hannen har de vackra färgerna. Under sommaren är hannen lika grå som honan. Alltid lär man sig något nytt. Förmodligen var det årets ungar vi träffade på.
Jag inser att mitt liv med skogsvandringar och motionstennis är långt bort ifrån det liv som levs kring Stureplan i Stockholm. Och jag tror inte jag saknar det heller. Visst är det kul att komma på fest eller träffa kompisar på en pub, men det ska vara med måtta och sans.
Jag blir bekymrad när jag läser i SvD om den kvinnosyn som tydligen gäller hos många. Att det är män med pengar som har makten över unga kvinnor. Även om jag inte själv har deltagit i det "vilda" livet på Stureplan, och därmed inte kan avgöra om allt som skrivs är sant.
Jag förstår de unga kvinnorna som tycker att det är spännande att bli bjudna på drinkar och få komma med i innegänget men jag tycker att de själva har också ett eget ansvar. Är man 20 så är man myndig och borde vara medveten om vad som kan hända. Men det är defenitivt inte kvinnans ansvar om hon blir utnyttjad.
Huvudansvaret ligger hos männen. Den kvinnosyn som florerar är inte acceptabel liksom att kalla kvinnor för "drink-luder" eller att utnyttja flickor eller kvinnor till något de inte själva vill. Och dessutom filma det och skryta om det.
Det är märkligt att bara för att man har pengar tror man att man kan och får göra vad man vill.
Jag håller mig kvar vid festaktiviteter. I Uppsala grep polisen över 250 personer för knarkbrott vid en reggae-festival. (DN, SvD)En del så unga som 15 år. Det är jättebra att föräldrarna kontaktats och ombetts komma och hämta sina barn. Att sedan inte alla kan åka och hämta direkt, utan tycker att barnen kan släppas, är sorgligt . Hoppas att dessa föräldrar har bra skäl. Föräldrar till minderåriga kan aldrig friskriva sig från sitt ansvar.
Och jag vidhåller att jag tycker inte att man ska avkriminalisera droganvändning.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Du vill inte avkriminalisera, säger du? De ungdomar som nu gripits utan att göra en människa förnär har nu stämplats som narkomaner och brottslingar, kan få problem att komma in på/eller stanna kvar på arbetsmarknaden och riskerar att få sina körkort indragna. Dessutom får de kraftiga bötesstraff och kommer eventuellt att bli kontrollerade av de sociala myndigheterna.

Allt detta för att de gett sig själva ett rus motsvarande 3-6 öl. Och dessutom med en drog som knappt ger några fysiska eller psykiska skador.

Lagstiftningen utesluter dessa skötsamma individer ur samhället och gör dem till brottslingar.

Tänk om du riskerade samma sak för ett glas vin. Då skulle du nog ändra uppfattning angående avkriminaliseringen.

Kalle K sa...

anders:

Eh, va? De som idag stoppar på sig knark vet att de begår ett brott och får ta konsekvenserna av det. Sedan spelar det ingen roll hur skötsamma de är i övrigt. Detsamma gäller den som plockar på sig ett vapen utan giltig licens. Man behöver inte ens skjuta med det - det är likväl ett brott. Ja, det behöver inte ens vara möjligt att skjuta med.

Den som tycker att knark i någon form är ofarligare än alkohol får väl försöka ändra på lagen först, och sedan börja knarka.